Vlad Negru: „Este incorect să pui traficul înaintea dezvoltării imobiliare”. Arhitectul crede că generațiile viitoare nu vor fi dependente de automobil

Autor  Ionel Lespuc   în       5 luni în urmã     2718 Vizualizări.  

Urbaniști importanți semnalează situația incorectă de la Cluj-Napoca, anume că dezvoltarea imobiliară este condiționată de situația traficului rutier. Săptămâna trecută, la Real Estate Agenda, emisiune produsă de Napoca FM, în colaborare cu Media9, decanul Facultății de Arhitectură, Șerban Țigănaș, afirma că la Cluj s-a instaurat „dictatura studiilor de trafic”. În opinia lui Țigănaș, aceasta este explicația prețurilor extrem de mari ale locuințelor din municipiu. Astăzi, Vlad Negru, membru în comisiile de urbanism de la municipiu și județ, a întărit că „este incorect să pui traficul înaintea dezvoltării imobiliare”. Pe de altă parte, Negru crede că studiile de trafic trebuie făcute, dar altfel decât se fac astăzi.

Îi dă cu urbanismul în cap lui Emil Boc. Țigănaș: “Sunt revoltat. Se iau măsuri profund eronate” + “Unii dezvoltatori pot să construiască, pentru că au canal politic”

Astăzi, la Cluj-Napoca se cer studii de trafic pentru proiectele imobiliare (mai puțin pentru proiectul metroului – AICI), iar multe dintre dezvoltările propuse sunt blocate în Comisia de siguranța circulației.

„Există o necesitate de a încadra problema traficului în niște parametri obiectivi. Din punctul acesta de vedere, este obligatoriu să faci niște studii de trafic, ca să înțelegi dinamica traficului. Pe de altă parte, este incorect să pui traficul înaintea dezvoltării imobiliare, pentru că traficul va suferi modificări în timp – legat de habitudini, legat de modul de utilizare a orașului și de concepția unor generații mai tinere, care vin după noi, și care paradoxal sunt mai puțin atașate și dependente de automobil. 

Studiile de trafic, așa cum sunt ele făcute astăzi, au o problemă. Noi luăm cu pipeta o picătură din ocean și încercăm să înțelegem oceanul prin prisma a ceea ce am luat în pipetă. Prin prisma unor măsurători de trafic pe care le-am făcut pe un anumit tronson. Lucrul acesta ne dă o imagine restrânsă și nu ne dă un răspuns la matricile de origine-destinație – unde merg oamenii la ora respectivă, de unde vin și de ce. 

Avem nevoie de niște matrici foarte bune la nivel de zonă metropolitană, nici măcar de municipiu, care să ne spună care sunt fluxurile majore și cum le putem influența. Aici există o soluție și cred că autoritatea publică ar trebui să se îndrepte spre a avea un studiu de trafic care să se actualizeze singur și având la bază altceva decât studii de trafic și recensăminte în care să întrebi oamenii din mașini de unde vin și încotro se duc. Respectiv big data. 

Mă refer la informații digitale de nivel superior, informații pe care operatorii de sisteme de operare, Google, Apple și operatorii de date de telecom, le dețin. Datele acestea trebuie puse într-o matrice, în care să avem imagini în timp real cu ceea ce se întâmplă și să putem să facem pe baza lor niște simulări matematice mari. Astfel, putem vedea ce se întâmplă dacă amplasăm o clădire undeva, cum afectează ea traficul.

Acum, ca să vedem partea plină a paharului, există o schimbare binevenită la nivelul politicii administrației, respectiv funcțiunile non-rezidențiale (comerciale, de sănătate etc) să nu mai depindă de încărcarea de trafic”, a spus Vlad Negru (foto), la Real Estate Agenda.

Real Estate Agenda, emisiune produsă de Napoca FM, în colaborare cu Media9, poate fi ascultată în fiecare luni, la 10:05, pe 102,2 FM.

 

 

About