Super-cartierul Clujului: șase școli noi, 25 de hectare de parc, 4,5 hectare de baze sportive, centură și metrou

Autor  Ionel Lespuc   în       1 year în urmã     19371 Vizualizări.  

Municipiul Cluj-Napoca anunță organizarea unei dezbateri publice online cu varianta finală a masterplanului pentru viitorul cartier Sopor. Ședința publică va avea loc joi, în data de 6.10.2022, ora 16.30 la Primăria Cluj-Napoca, în Sala de sticlă, precum și în regim de teleconferință.

Dezbaterea este o etapă obligatorie în vederea obținerii avizului de mediu conform H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri și programe.

Informațiile privind alternativa finală a masterplanului se găsesc AICI, iar raportul de mediu, AICI.

Noul cartier ar urma să aibă dotări excepționale și să beneficieze de infrastructură modernă de mobilitate: este chiar lângă culoarul centurii metropolitane, se va bucura de bulevarde largi și are prevăzută stație de metrou. Zero ambuteiaje pare că promite acest proiect, parcă prea bun să devină realitate.

„Obiectivul principal îl reprezintă creșterea calității vieții oamenilor în mediul urban prin soluții integratoare și inovatoare. Urbanizarea propusă de specialiști va determina o creștere a interesului pentru noua zonă, în fapt un nou cartier, prin utilizarea judicioasă a teritoriului, coerența urbanistică, implementarea de soluții pentru creșterea calității vieții și a coeziunii în vecinătate. Având în vedere nevoile actuale pe piața imobiliară și presiunea pentru construirea de locuințe, noua formă de urbanizare propusă va încerca să contracareze dezvoltarea întâmplătoare sau reglată numai de cererea cantitativă, prin completarea ofertei de locuințe a municipiului Cluj-Napoca pe termen mediu și lung. Arhitecții au avut în vedere gândirea peisajului urban din perspectiva trecătorului, prin propunerea unei texturi urbane variate, mozaicate, care să combată monotonia și anonimatul, conferind identitate diverselor zone ale viitorului cartier”, arată proiectanții de la Asiza, birou condus de arhitectul Vlad Sebastian Rusu.

Prin P.U.Z.-ul Masterplan Sopor se propune realizarea următoareleor tipuri de proiecte:

  • Spații verzi publice de diferite categorii;
  • Tramă stradală cu diverse categorii de străzi publice;
  • Șase unități de învățământ;
  • Două zone cu dotări sportive;
  • Clădiri în parteneriat public-privat, clădiri funcționale mixte;
  • Zone pentru clădiri multifuncționale culturale.

6

școli sunt propuse pentru că întregul cartier este împărțit în șase „insule”, iar conceptul este ca toate dotările de interes să se afle la 5-10 minute de mers pe jos.

În acest moment, în Sopor se află 24 de locuințe individuale, un depozit al Inspectoratului pentru Situații de Urgență, 7 clădiri de locuințe colective, clădirea centrului comercial Selgros și câteva construcții agro-tehnice. Cea mai mare parte a terenului, deși privată, nu are construcții pe el.

Iată bilanțurile teritoriale existent și propus:

Cel mai înalt bloc: șase etaje

În ceea ce privește locuințele, există o mare varietate propusă. Înălțime maximă: șase etaje. Ar urma să se construiască locuințe individuale cu un etaj, case înșiruite, vile de șase apartamente cu două etaje, respectiv blocuri cu trei, patru și șase etaje, dar despre acestea din urmă v-am spus deja.

“Viața de cartier presupune în accepțiunea contemporană o abordare urbanistică care să încurajeze și să dezvolte viața comunitară, contactul interuman, participarea la dezvoltarea comunității și angajarea locuitorilor în managementul și administrarea cartierului și a spațiilor publice comunitare”, se arată în planul urbanistic zonal.

Bulevardul și stația de metrou

Viitorul cartier ar urma să fie străbătut de două artere generoase ca dimensiuni: inelul sudic, pe direcția Someșeni – Borhanci, un adevărat bulevard, și Calea Soporului, a cărui traseu este prevăzut în actualul plan urbanistic general.

Sistemul de transport în comun va fi compus din două elemente majore: autobuzele Companiei de Transport Public (CTP) și metroul, care va avea aici una dintre stațiile terminus.

7

stații de transport public ar urma să fie amenajate în cartierul Sopor.

Iată ce spun proiectanții, iar unora dintre clujeni nu le va plăcea deloc. “În viitorul cartier Sopor, modul de deplasare în mediul urban va fi determinat de ierarhizarea precisă a importanței diferitelor tipuri de deplasare:

– Pe primul loc fiind cea pietonală;

– Pe al doilea loc fiind cea cu bicicleta;

– Pe al treilea va fi transportul în comun;

– Iar circulația cu automobilul personal, deși posibilă va fi încurajată cât mai puțin. Această nouă atitudine contemporană ce tratează spațiile publice în primul rând din perspectiva pietonului va transforma mediul construit din această zonă într-unul urban la scara umană”.

About