Metroul Clujului. „Gülermak ne vinde gogoși… pe care domnul Boc le servește mai departe clujenilor. Suntem luați de proști?”

Autor  Ionel Lespuc   în       2 luni în urmã  

Proiectul metroului din Cluj-Napoca, promovat intens de primarul Emil Boc ca o investiție de viziune, este pus sub semnul întrebării de Asociația Pro Infrastructură (API), care reclamă lipsa de progres real în teren și o serie de probleme grave de gestionare a proiectului. ONG-ul susține că, deși s-a plătit un avans consistent către antreprenorul Gülermak, lucrările sunt practic blocate, iar finanțarea completă nu este asigurată.

232 de milioane de euro plătiți, dar fără ritm de execuție

În 2024, Primăria Cluj-Napoca a virat către antreprenorul general Gülermak un avans de 232 milioane de euro, bani proveniți de la Guvernul Ciolacu. Este singura plată majoră făcută până acum, iar API remarcă faptul că deși banii au fost încasați, șantierul nu se mișcă. Constructorul a achiziționat două utilaje TBM (tunel boring machine) în valoare estimată de cel mult 30 milioane euro, dar acestea „zac dezasamblate”, fără conexiuni la apă sau energie electrică și fără existența unei fabrici de bolțari – prefabricatele necesare pentru consolidarea galeriilor săpate.

„Discursul public e dominat de o micro-problemă: un zid de piloți forați la organizarea de șantier. Atât s-a putut. Ni se pare nouă sau suntem luați de proști?”, se întreabă retoric reprezentanții Asociației.

Metroul, scos din PNRR și nesigur pe Programul Transport

API reamintește că magistrala de metrou M1 a fost inițial gândită pentru finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), dar a fost scoasă din acest cadru din cauza întârzierilor în pregătire. În prezent, proiectul este „mutat verbal” pe Programul Transport 2021–2027, dar fără nicio cerere oficială de finanțare depusă.

Mai grav, fondurile disponibile pe acest program sunt aproape epuizate. Din cele 1,2 miliarde de euro alocate, linia M4 din București are deja un contract de finanțare semnat de 2,15 miliarde de euro, iar alte proiecte – cum ar fi trenul metropolitan Cluj-Napoca, tram-trainul din Oradea sau modernizarea liniei M2 București – însumează cereri de încă 658 de milioane de euro. Cu alte cuvinte, pentru metroul clujean ar mai rămâne spațiu de circa 800 milioane de euro în logica supracontractării, mult sub necesarul de aproximativ 1,8 miliarde de euro fără TVA.

„Primarul Boc nu se grăbește să-și asigure măcar o parte din restul de 1,5 miliarde de euro plus TVA cât mai are nevoie”, avertizează Asociația.

Acuzații de conflict de interese și lipsă de transparență

Pe lângă lipsa de progres și incertitudinile financiare, Pro Infrastructura ridică și problema unui posibil conflict de interese în echipa de supervizare. Asociația reclamă că firmele Systra și Metrans, care vor încasa 40 de milioane de euro pentru supervizarea lucrărilor, sunt cele care au întocmit și studiul de fezabilitate – „găunos”, în opinia API – care stă la baza actualelor blocaje în proiectare.

„Vin tot mai multe semnale că și Gülermak ne vinde gogoși… pe care domnul Boc le servește mai departe clujenilor”.

About