Atac la Emil Boc. „Are nevoie de un dușman imaginar ca să-și ascundă propria incompetență”

Autor  Ionel Lespuc   în       2 luni în urmã  

Tensiunile din jurul proiectului metroului clujean ating un nou nivel: după ce a fost criticat dur pentru ritmul lent și lipsa de transparență, primarul Emil Boc a lansat un atac la adresa Asociației Pro Infrastructură (API), insinuând că aceasta ar avea agende politice ascunse. Replica API nu a întârziat: „Un gest execrabil al primarului care are nevoie de un dușman imaginar ca să-și ascundă propria incompetență”.

Conflictul a izbucnit în contextul în care proiectul metroului ușor din Cluj-Napoca pare tot mai departe de promisiunile inițiale. Deși Primăria a virat în 2024 peste 230 milioane de euro către constructorul turc Gülermak, lucrările din teren sunt aproape inexistente după mai bine de doi ani de la semnarea contractului: doar câteva componente ale scutului de forare (TBM) au sosit și stau dezmembrate, iar pe traseu nu se lucrează efectiv. Proiectul tehnic nici acum nu este finalizat, deși termenul a expirat acum aproape un an.

Asociația Pro Infrastructură reamintește și un moment-cheie din vara anului trecut: în iunie 2024, guvernul condus de Marcel Ciolacu a alocat din fondul de rezervă 170 milioane de euro pentru metroul din Cluj, invocând urgența legată de jaloanele din PNRR. La scurt timp, însă, Comisia Europeană a semnalat nereguli în achizițiile publice și a transmis că obiectivul de 50% stadiu fizic până la finalul lui 2024 este imposibil de atins.

„Pe 2 septembrie 2024, Ciolacu a confirmat public pierderea finanțării PNRR. Acum, aproape un an mai târziu, domnul Boc face pe niznaiul și spune că nu a primit nicio informare oficială”, scrie API în răspunsul dur publicat luni.

Primarul susține că proiectul ar putea fi susținut din alte surse, precum Programul Transport și fondurile obținute din vânzarea certificatelor verzi. Asociația consideră însă aceste piste nesigure: fondurile din Programul Transport sunt deja angajate de alte proiecte, precum Magistrala M4 din București, iar veniturile din certificatele verzi sunt modeste și imprevizibile.

De asemenea, API contestă legalitatea autorizației de construire emisă în mai 2024 de Consiliul Județean Cluj, pe motiv că s-a invocat în mod abuziv un articol destinat intervențiilor de urgență. „Cum poate fi o lucrare de 8 ani încadrată ca intervenție în caz de avarie sau calamitate?”, întreabă retoric organizația.

În replică la planul primarului, care anunță începerea săpăturilor la Puțul de Lansare în 11 august, API afirmă că în cel mai optimist scenariu „cârtițele” (TBM-urile) nu vor intra în teren înainte de aprilie 2026. „În loc să aibă o echipă de experți reală dedicată acestor mari investiții, domnul Boc preferă să ne atace și să se laude cu realizări care nu-i aparțin, cum ar fi legătura A3-DN1 de la Tureni, realizată exclusiv de CNAIR.”

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.