Visul frumos cu centura finalizată în 2026 s-a terminat. I-a păcălit Emil Boc pe dezvoltatorii imobiliari?

Autor  Ionel Lespuc   în       1 year în urmã     5011 Vizualizări.  

Știți deja că licitația pentru centura metropolitană a eșuat. Momentan, desigur. Media9 v-a spus care a fost concluzia proiectanților: că e nevoie de mai mult timp pentru companii, să se organizeze, și de o estimare ceva mai mare de preț, ca o plasă de siguranță pentru eventuale creșteri viitoare de costuri.

Raportul privind licitația eșuată pentru centura metropolitană. De ce cred proiectanții că nu s-au depus oferte

Discuția nu este însă despre centură, ci despre urbanism. Asta pentru că Primăria a blocat zeci de proiecte imobiliare din zonele cu trafic intens. De exemplu, Bună Ziua, de exemplu, Brâncuși, cel mai mare exemplu, Borhanci. Pe motiv de trafic, aici s-au impus interdicții până în 2026, care este exact anul când se credea că se va finaliza centura. Dar nu va fi. Și ce se va întâmpla atunci? Le va spune edilul-șef „am greșit, mai stați o tură” sau va da drumul construcțiilor, ca să își țină cuvântul de om și de primar? Cu asumarea ambuteiajelor care vor urma…

E interesant de urmărit, poate ne dă un răspuns chiar mai devreme, ca să știe dezvoltatorii cum să se organizeze. Probabil le va spune „cum ați stat șase ani, mai stați patru”. :))) Așa că, da, dezvoltatorii trebuie să se considere deja păcăliți.

Vă propun un pariu: centura metropolitană, dacă se va face, va fi gata în intervalul 2028 -2030, cu accent pe a doua parte a intervalului.

Ia să calculăm, ca să vedeți de ce anul 2026 nu mai e demult de actualitate: pentru centură, perioada de proiectare este de 8 luni, iar execuția de 40 de luni. 48 de luni, adică patru ani. Nici dacă s-ar fi semnat contractele astăzi nu s-ar fi terminat mai repede de 2027; dacă se relansează licitația, se lasă timp suficient pentru depunerea ofertelor, nu ca ultima oară, apoi se evaluează 60 de zile lucrătoare, urmează perioada de contestații, eventuala sesizare a instanței, să sperăm că nu va fi cazul, apoi semnarea contractului, constituirea garanției, ordinul de începere a lucrărilor etc., ei bine, prieteni, e 100% sigur că lucrările nu se pot începe în 2023.

Și mai e ceva. Câte lucrări ați văzut finalizate la timp, la Cluj? Nu căutați, vă spunem noi: tare puține. Chiar și constructorii serioși au întârzieri, mai puțin cel care face podul Oașului – Răsăritului. Se adună săptămâni de iarnă, în care nu se poate lucra, plus sărbători, plus… sunt atâtea motive care se invocă! Așa că, dragii mei, cel mai probabil nici la 2028 nu ne referim de fapt când ne gândim că ne dăm pe centură.

Pentru proiect se așteaptă bani din Programul operațional de transport, 2021-2027, care în cazul României ar putea fi prelungit doi sau trei ani. Deci presiunea va fi să se încheie totul în 2030. Țineți minte și vorbim!

24

de kilometri măsoară loturile 2 și 3 ale centurii metropolitane a Clujului, de la nodul 5, Florești est, până la nodul 18, intersecție cu centura Vâlcele – Apahida. La asta se adaugă legătura Baciu – nodul 5, 14 bretele, alte drumuri de conectare.

Vin vremuri cu multe nemulțumiri. Că nu avem centură și nici nu se face prea curând; că se sapă la metrou și ambuteiajele de azi se ridică la pătrat; că dezvoltatorii au fost păcăliți. Chiar nu se vede prea bine actuala administrație.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.