Șerban Țigănaș, despre proiectele Clujului. “Suntem la faza în care se mai corectează o intersecție, se mai rotunjește un sens giratoriu, dar lucrurile mari parcă refuză să apară”
Cunoscutul arhitect clujean Șerban Țigănaș, decanul Facultății de arhitectură și urbanism, a vorbit în emisiunea Urbea9, produsă de Media9, despre marile proiecte de infrastructură ale municipiului. Suntem în plină cursă pentru realizarea unei linii de metrou – iar licitația ar trebui să aibă un câștigător anul acesta, a unei centuri metropolitane – proiect aflat pe undeva pe la Ministerul transporturilor și a unui tren metropolitan – în luna decembrie ar urma să vedem o propunere de proiect. Așa cum se vede, totul este la nivel teoretic, iar termenele sunt neclare. “În ceață”, cum spune Șerban Țigănaș.
“Cred că este o abordare pe care o așteaptă toată lumea. Deocamdată a primit-o (infrastructura mare n.r.), la început de mandat, sub forma unei hărți complexe, cu o grămadă de elemente, și acum, având în vedere sezonul în care ne aflăm, a intrat “ceața” peste aceste chestiuni și nu mai știm cum evoluează. Ar trebui să știm exact și să existe livrări, pe bucățele, din acel sistem complex, care să evolueze și să simțim. Or în Cluj suntem la faza în care se mai corectează o intersecție, se mai adaugă o bandă, se mai rotunjește un sens giratoriu. Lucrurile mari parcă întârzie, refuză să apară. Lucrurile acestea pe care le așteaptă toată lumea de nu știu când sunt încă pe hârtie, din păcate. Și nu simțim pulsul progresului. Iar asta este o chestiune cred eu evidentă, discutabilă și corectabilă”, a spus arhitectul clujean.
Am discutat și despre problema park&ride-urilor, care există în toate zonele metropolitane din lume. Nu și la Cluj. Deși sunt prevăzute în planurile de mobilitate urbană, abia acum se va începe construirea primului, în zona aerportului. Șerban Țigănaș găsește o explicație politică pentru acest fapt. “Aceste park&ride cui folosesc? La prima vedere sunt pentru cei din zona metropolitană, pentru navetiști, comuters, care vin în Cluj zilnic sau cu frecvență mare, care folosesc vehiculele și apoi transportul în comun. Ori dacă mă întreb unde votează oamenii ăștia, răspunsul este foarte clar. Poate să existe o interpretare politică, una care să nu prioritizeze această formulă”, a menționat Țigănaș.
Vedeți mai jos emisiunea Urbea9, filmată în fața aeroportului clujean.