Se poate mall fără mașini? Da, dar deocamdată nu la noi. Managerul proiectului Iulius Carbochim i-a răspuns lui Adrian Dohotaru

Autor  admin   în       7 luni în urmã     2049 Vizualizări.  

Media9 a realizat un interviu cu Raluca Munteanu, directorul de dezvoltare al grupului Iulius, despre proiectul de pe platforma Carbochim.

Anterior, jurnalistul Ionel Lespuc a solicitat o întrebare din partea lui Adrian Dohotaru, un important reprezentant al societății civile, fondatorul ONG-ului Societate Organizată Sustenabil. Întrebarea a vizat „mallul fără mașini” și i-a fost adresată Ralucăi Munteanu.

„Inventatorul socialist al mall-ului a gândit mallul ca spațiu fără mașini, în antiteză la urban sprawl din suburbiile americane, bazate pe trafic auto. De altfel, magazinele fără trafic auto erau o replică a centrelor pietonale din Europa, de unde provenea arhitectul care a gândit mallul. Poate Iulius să își imagineze un mall fără mașini, nu doar cu alei pietonale în mall?”, a sunat întrebarea lui Adi Dohotaru.

Victor Gruen, alias Victor Grünbaum, a inventat conceptul de shopping mall, în anii ’60. Este un austriac emigrat în SUA.

„Salutări domnului Dohotaru. Sper să avem ocazia să ne revedem curând. Eu trebuie să răspund foarte onest la această întrebare și mi se pare că este, clar, o întrebare foarte bună. Suntem și noi preocupați de tot ce înseamnă mobilitate urbană și să facem proiectul nostru cât mai integrat în țesutul urban al orașului, astfel încât să nu simt că vin într-un proiect, ci acel proiect să fie o continuare firească a orașului. Revenind la întrebare, e important să știm că, așa cum am menționat, noi facem o serie de investiții în infrastructură, care au o componentă comercială care le contrabalansează, astfel încât să poată cheltuielile să fie acoperite de acele componente comerciale.

În Cluj, cât și în toate orașele din România, există un normativ de parcare în vigoare. Prezent atât în Cluj, cât și în Iași și în Timișoara și în toate, toate orașele din România. Necesarul de locuri de parcare nu este dictat de către dezvoltator, ci este dictat de legislația în vigoare în România. Acum, bineînțeles că, dacă ne dorim să schimbăm acest lucru, ar trebui să purtăm o altă discuție, care, din nefericire, nu depinde de noi sau nu am eu competența să o port. O discuție cu privire la cum ar trebui, teoretic, să arate normativele de parcări în toate orașele din România, dacă ne dorim cu adevărat zone comerciale fără locuri de parcare. Acesta este primul subiect, după aia, doi, trebuie avut în vedere că în toată zona industrială din Cluj noi avem o componentă rezidențială destul de mică, adică aproape insignifiantă. Noi avem zonă verde, spații culturale, spații de recreere și avem foarte puțin rezidențial în sine, dar toată zona din jurul Carbochimului, pe termen lung, 10-15 ani, va deveni o zonă rezidențială în care lumea, după estimările noastre, nu va mai circula atât de mult cu mașina în sine. Deci putem să oferim asigurări că noi credem că lucrurile merg într-o direcție pozitivă, dar la momentul de față, proiectul nostru pur și simplu este gândit să acopere în primul rând niște investiții în infrastructură care erau necesare să deschidă zona. Și aceste investiții în infrastructură au venit cu o zonă comercială care, în primul rând, era dorită de către comunitate și care, conform legislației, vine și cu un normativ de parcare și cu un necesar de parcare”, a spus Raluca Munteanu.

Întregul interviu, mai jos:

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.