Radiografia licitației pentru metroul Clujului. «Nu avem bani, dar voi să contractați ceea ce poate nu va fi cazul să realizați»
Arhitectul Șerban Țigănaș a analizat licitația pentru realizarea metroului Clujului, în emisiunea Real Estate Agenda, produsă de Napoca Live, în colaborare cu Media9. Țigănaș crede că momentul depunerii ofertelor pentru metrou – inițial, 9 mai, dar amânat cu 45 de zile – este un prim moment al adevărului referitor la atractivitatea acestui proiect și corectitudinea studiilor care s-au făcut pentru implementarea sa.
“Depunerea ofertelor va confirma sau infirma dacă această achiziție a fost atractivă, dacă sumele puse în joc permit realizarea a ceea ce se cere. În mod normal, în România, conform unor legi bine scrise, nu poți să faci o achiziție publică dacă nu dispui de resursele necesare pentru a realiza proiectul respectiv. Această achiziție, așa cum a fost și cu spitalul regional la un moment dat, a primit o derogare. Și anume de a spune «facem un contract, dar sub rezerva faptului că se vor obține fondurile respective la un moment dat». Altfel spus, «nu avem bani, dar voi să contractați ceea ce poate nu va fi cazul să realizați». Eu înțeleg această excepție, pentru că vorbim despre un proiect excepțional.
Ceea ce spun este că această lipsă de garanții sau încărcarea riscului pe spinarea achizitorului, a celui care este invitat să facă contractul cu Primăria, este foarte mare, s-ar putea să genereze lipsă de atractivitate. Firmele trebuie să se pregătească foarte serios – ca să faci o astfel de ofertă nu trebuie să construiești doar un dosar prin care să dovedești că poți să faci așa ceva, ci trebuie să-ți faci o serie întreagă de calcule, destul de sofisticate, să îți asumi o serie întreagă de riscuri, să-ți calculeze o serie de marje, deci e multă socoteală acolo de făcut. Lucrurile trebuie să fie atractive, iar banii să fie suficienți; sunt convins că firmele care încearcă să facă așa ceva au mai lucrat în domeniul acesta și știu cât costă. Repet, dacă noi vom avea din nou o licitație în care oferă o singură firmă sau oferă companii de care nu am mai auzit pe piața de metrouri realizate recent în Europa, atunci ar trebui să avem niște semne de întrebare. Poate fi un experiment reușit, poate fi un experiment nereușit, atât pentru Primărie, cât și pentru ofertanți. Din perspectiva mea, momentul când se vor depune aceste oferte este un prim moment al adevărului, un examen”, a spus Țigănaș.
Emisiunea Real Estate Agenda poate fi văzută mai jos (link aici).