Proiectul metroului s-a împiedicat. Probleme cu exproprierile, trebuie modificată o lege

Autor  Ionel Lespuc   în       6 luni în urmã     2613 Vizualizări.  

Planul urbanistic zonal al proiectului metroului a fost dezbătut și avizat favorabil astăzi, în comisia de urbanism a județului Cluj. S-au desprins însă câteva idei. Prima, și cea mai importantă, este că proiectanții cred că autorizația de construire poate fi obținută peste circa un an. Nicio zi mai devreme. Așadar, niciun metru cub de pământ nu va fi excavat până, cel mai devreme, primăvara lui 2023. Asta în ciuda faptului că licitația pentru proiectare și execuție este deja în curs, iar în mai am putea afla câștigătorul.

Ce au făcut până acum proiectanții. Au realizat studiul de fezabilitate, au obținut o hotărâre de guvern privind indicatorii tehnico-economici, au primit avizul de mediu, au elaborat planul urbanistic zonal și au depus actele pentru obținerea acordului de mediu.

Ce nu s-a făcut. Nu s-a obținut deocamdată hotărârea de guvern privind exproprierile de pe traseu. Motivul este acela că legea 255 trebuie modificată; acolo se prevede că doar Metrorex poate face exproprieri pentru linii de metrou, ceea ce la Cluj nu este, evident, valabil. Va trebui completat în lege că exproprierile pentru metrou se pot face și de către alți operatori, stabiliți de autorități. Inițiativa a plecat de la Ministerul Transporturilor și se află acum la Secretariatul general al guvernului.

Arhitectul Radu Spânu a avut, în ședința de azi, două întrebări extrem de interesante. Una, legată de perioada de dezbatere publică. A dat exemplul Lyonului, unde un proiect similar s-a pus în dezbatere publică timp de trei luni. Se știe că la Cluj a fost o consultare de fațadă a publicului, în grabă și complet inutilă, pentru că nu s-a modificat nimic. Apoi, Radu Spânu a întrebat cum se vor elibera avize pe zona de protecția stabilită pentru metrou, odată ce operatorul nu a fost încă stabilit.

Șeful echipei de proiectare, Ionel Oprea, a dat răspunsurile. A promis o dezbatere de 90 de zile, în faza obținerii acordului de mediu, urmată de o ședință publică. Apoi, a spus că, până la stabilirea operatorului, avizele pentru eventuale construcții în zona de protecție a metroului vor fi eliberate de Ministerul Transporturilor, mai întâi beneficiind de asistența tehnică a actualei echipe de proiectare, apoi de cea a unui consultant tehnic, care va fi implicat până la finalizarea metroului. Abia atunci se va stabili compania care va opera metroul și care ar urma să aibă și un compartiment de avizare.

PUZ-ul urmează să fie semnat de arhitectul șef al județului. Studiul de fezabilitate al proiectului metroului mai are nevoie de legea privind exproprierile, dar și de HCL-uri ale primăriilor din Cluj-Napoca și Florești.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.