Primul pasaj rutier din „era Boc”. Arhitecții trebuie să extindă trotuarele și pistele de biciclete

Municipalitatea clujeană face un pas important spre realizarea primului pasaj rutier subteran din oraș, la intersecția dintre strada Oașului și bulevardul Muncii, în zona Auchan Iris. Proiectul a fost analizat în această săptămână de Comisia de urbanism a Primăriei și a primit aviz de principiu.
O investiție pentru decongestionarea traficului
Planul Urbanistic Zonal prevede realizarea unui pasaj rutier cu o lungime de aproximativ 444 metri, menit să fluidizeze traficul într-unul dintre cele mai congestionate puncte din Cluj-Napoca.
Pasajul va avea două benzi de circulație pe sens, cu lățimi de 3,25 m și 3,50 m, și va păstra tramvaiul pe zona mediană, stația acestuia fiind prevăzută în dreptul sensului giratoriu proiectat.
Critici din partea societății civile
Proiectul a fost criticat de societatea civilă și de membrii Comisiei de urbanism pentru spațiile insuficiente dedicate mobilității lente – pietonale și velo. S-a subliniat că trotuarele sunt mult prea înguste, iar trecerile de pietoni nu sunt adaptate nevoilor actuale.
În urma discuțiilor, s-a convenit că, pentru obținerea avizului arhitectului-șef și promovarea în Consiliul local, investitorii vor trebui să:
- prezinte un plan de acțiune pentru implementarea etapizată a proiectului;
- lărgească trotuarele acolo unde este posibil;
- extindă trecerile de pietoni și pentru bicicliști;
- elaboreze un masterplan al zonei, cu trasee dedicate mobilității lente.
Extinderea trotuarelor va crește semnificativ costul lucrării, întrucât va necesita exproprieri.
Ce urmează
Proiectul este întocmit de arhitecții Petrică Maier-Drăgan și dr. arh. Octav Silviu Olănescu, sub coordonarea arh. Mariana Michiu. După completarea documentației solicitate, proiectul va primi avizul arhitectului-șef și fi supus votului în Consiliul local.
Dacă va fi aprobat, acesta va deveni primul pasaj rutier subteran realizat în timpul administrației Emil Boc.