“Primarul Emil Boc ne ia pe toți, cu forța, într-o aventură”

Autor  Ionel Lespuc   în       3 years în urmã     2029 Vizualizări.  

Parlamentarul USR PLUS Radu Molnar: “Primarul Emil Boc ne ia pe toți cu forța într-o aventură, care nu știm ce finalitate și ce costuri va avea”.

Radu Molnar, deputat USR PLUS, a vorbit despre marea investiție dorită de administrația clujeană: metroul. Într-un interviu acordat pentru Media9, Molnar a subliniat că Emil Boc își asumă pentru sine și pentru cetățenii orașului un risc uriaș. Așa cum știți, primarul a anunțat că proiectul este inclus în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), ceea ce înseamnă că ar trebui finalizat până în 2026. Întrucât este aproape imposibil de terminat întregul proiect în cinci ani, s-a luat decizia construirii pe module. 

– Domnule Molnar, sunteți din același partid cu Cristian Ghinea, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene. Ce știți din interior despre proiectul metroului clujean?

– Am vorbit cu Cristian Ghinea și l-am întrebat dacă el crede realist că există posibilitatea să avem metrou la Cluj. Și da, mi-a spus că a discutat cu Emil Boc despre soluția pe module, astfel ca până în 2026 să vedem ce putem face.

– Deci sunteți optimist, lucrurile merg înainte…

– În clipa aceasta trebuie să ascultăm experții. Să așteptăm studiul de fezabilitate, care să ne arate metodele ce ar urma să fie utilizate și felul în care se va faza. Vom vedea atunci ce e fezabil de făcut până în 2026. Studiul trebuie neapărat să conțină o analiză a costurilor de funcționare, ca să știm cât valorează biletul de călătorie astfel ca proiectul să fie viabil din punct de vedere economic. Sper ca metoda de lucru să fie cea de forare în subteran. Noi și colegii mei ne vom opune unei brazde săpate de-a lungul Clujului, pentru că, altfel, în următorii cinci ani, orașul va fi plin de praf, moloz, camioane, iar traficul va fi complet blocat.

N.R. Soluția modernă de forare în subteran, pentru linii de metrou, este cu Tunnel Boring Machine. Iată imagini de la realizarea unei astfel de linii în Australia.

– Să spunem că reușim să facem două-trei stații până în 2026, când se încheie PNRR. Ce garanție avem că vom dispune de bani după acel moment, pentru continuarea proiectului?

– Primarul Emil Boc ne ia pe toți cu forța într-o aventură, care nu știm ce finalitate și ce costuri va avea. Sper ca domnia sa și PNL să dețină toate răspunsurile. Este o aventură în care primarul nu ne ia doar pe noi, ci și pe copiii și nepoții noștri. Gândiți-vă că s-ar putea ca prețul real al unui bilet să fie 60 de lei sau 30 de lei, nu ar fi ceva exagerat dacă nu va exista cerere. Județul va trebui să subvenționeze diferența de la 5-6 lei cât plătește un călător și va intra în faliment. Vom avea de plătit mulți ani de aici înainte.

– Credeți că cetățenii Clujului vor dori să circule cu metroul? Ei sunt acum foarte dependenți de mașina personală.

– Eu nu cred că sunt dependenți de mașina proprie, ci că transportul public nu este suficient de atractiv. Este mai bun, mai confortabil decât în alte orașe din țară, dar traseele ar trebui îmbunătățite. Sunt linii noi pe care clujenii din cartierele noi le-au cerut, iar administrația s-a mișcat foarte lent. La Cluj nu există sistemul park&ride. Oamenii nu au avut de ales, a trebuit să vină cu mașina.

– Să vedem exemplul personal. Cu ce circulați?

– Eu stau în Mărăști și mergeam la serviciu pe jos. Acum, la București, merg la Parlament tot pe jos. La mine în fiecare zi e “vinerea verde”.

About