Metroul din Cluj. Boc spune că proiectul este în grafic: „Nu este un moft, e o necesitate”

Primarul Emil Boc a declarat joi, în cadrul unui eveniment organizat pentru semnarea celui mai mare contract de infrastructură rutieră din România – tronsonul cu Tunelul Meseș din Autostrada Transilvania –, că lucrările la metroul din Cluj-Napoca sunt în graficul general de implementare a proiectului, în ciuda unor provocări geotehnice apărute recent în Florești.
„Metroul de la Cluj nu este un moft, este o necesitate. Este singura soluție reală dată de specialiști după ce au analizat nouă soluții alternative pentru decongestionarea traficului pe axa est – vest”, a subliniat Emil Boc. Acesta a apreciat și sprijinul primit din partea Guvernului: „Apreciez deschiderea Guvernului României care a înțeles problemele Transilvaniei, problemele Clujului, și este solidar.”
Potrivit edilului, în zona în care urmează să fie lansate utilajele de forare (cunoscut sub numele de „cârtițe”), experții au identificat un risc de alunecare a terenului, într-un perimetru aflat la 50–100 de metri distanță de punctul de lucru. Este vorba despre un deal instabil, care a impus intervenții suplimentare neprevăzute inițial.
„Specialiștii au luat decizia să amplaseze 90 de piloți forați, cu o adâncime de 25 de metri și un diametru de 1020 mm, umpluți cu beton. Acest sistem de consolidare va asigura siguranța lucrărilor subterane și a locuitorilor din zonă. Siguranța prevalează în orice lucrare de infrastructură, iar soluția aleasă elimină orice risc ca alunecările de teren să afecteze viitorul metroului”, a explicat primarul.
În luna februarie 2025, edilul a transmis imagini de pe șantierul metroului, arătând progresul lucrărilor și precizând că în total au fost necesari 96 de piloți pentru stabilizarea versantului.
Pe 5 iunie 2024, Emil Boc anunța oficial începerea lucrărilor la prima linie de metrou din afara Bucureștiului, un proiect de amploare estimat la două miliarde de euro. Contractul pentru construirea Magistralei I din Cluj-Napoca a fost semnat pe 25 mai 2023. Lucrările sunt executate de asocierea Gulermak – Alstom Transport – Arcada Company, desemnată câștigătoare a licitației în februarie 2023.
Detalii despre proiect
• Lungime totală: 21 km
• Număr de stații: 19
• Valoarea proiectului: 2 miliarde euro
• Termen estimat de finalizare: 2031
Piesele celor două utilaje de forare au fost aduse în decembrie 2024 în localitatea Florești, urmând ca de acolo să înceapă efectiv lucrările de excavare.