„Mă trimiți să locuiesc la periferie, ai trafic”. Șerban Țigănaș crede că blocarea dezvoltării imobiliare pe motiv de trafic este „o prostie cât casa”

În România și, mai cu seamă la Cluj, locuirea și traficul cu automobilul sunt lipite cu SuperGlue. Nu pot fi separate una de alta, în ochii administrației locale. Just, spun unii. O prostie cât casa, e de părere arhitectul Șerban Țigănaș, în cea mai recentă emisiune Urbea9. Decanul Facultății de arhitectură și urbanism are și argumente.
„Nu construcția atrage trafic, ci lipsa construcției. I-am alungat pe oameni la periferie. Construirea fără densitate, fără servicii urbane generează trafic. Mă trimiți să locuiesc în periferie, ai trafic, pentru că jobul, școala, spitalul, comerțul sunt tot la Cluj. Spui ‘afară din oraș cu comerțuldin supermarketuri’. Ok. Le trimiți afară, dar creezi trafic și încolo, și încoace. Asta este o chestiune pe care toată lumea din continentul european a învățat-o, numai politicienii noștri nu reușesc”, a spus Țigănaș.
Foarte interesant este că Șerban Țigănaș NU are proiecte de locuințe, cum ar putea crede unii. Compania sa a decis să accepte doar proiecte publice de mare amploare, cum au fost Cluj Arena, stadionul „Ion Oblemenco” din Craiova, stadionul „Arcul de Triumf”, din București, și așa mai departe.
Un exercițiu simplu. Gândiți-vă că administrația locală restricționează construirea, că nu te lasă de exemplu să construiești zece apartamente, doar șapte, în cel mai fericit caz, dar nu are nicio problemă ca un clujean să își cumpere zece mașini. Nu apartamentele circulă pe străzi, ci mașinile. Să înțelegem asta e foarte greu, pentru că avem o mentalitate setată într-un anumit fel.
Șerban Țigănaș a vorbit și despre principiile moderne de urbanism.
„Orașul eficient este orașul dens, orașul mixt, orașul care construiește lucrurile în apropiere și le combină într-o manieră armonioasă. Iar această combinare te face să ai de toate”, a spus fostul președinte al Ordinului arhitecților din România.