„Dacă tot dai 8 milioane pe un pod provizoriu, fă-l modular și mută-l unde ai nevoie” – Șerban Țigănaș, la Urbea9

Autor  Ionel Lespuc   în       1 lunã în urmã  

În cel mai recent episod al podcastului Urbea9, arhitectul Șerban Țigănaș, invitat permanent, a comentat despre proiectul de demolare și reconstrucție a podului Garibaldi din Cluj-Napoca. Primăria a prevăzut instalarea unui pod provizoriu, în aval, care va costa aproximativ 8 milioane de lei pentru o perioadă de șase luni.

Documentația de achiziție arată însă clar că structura temporară nu va rămâne în patrimoniul orașului. „Confirmăm, este doar provizoriu și trebuie dezafectat după finalizarea lucrărilor de execuție la podul Garibaldi și punerea acestuia în funcțiune”, se precizează într-un răspuns al municipalității către firmele participante la licitație.

„O bună practică, dar cu o mare problemă”

Țigănaș a subliniat că, în general, Clujul a avut o strategie bună în ultimii 15 ani, etapizând marile lucrări astfel încât orașul să nu fie blocat.

„La Cluj a fost o bună practică ca lucrările pe infrastructură să se facă pe bucăți, din aproape în aproape, ca să nu fie niciodată orașul sufocat. Spre deosebire de Timișoara, care le-a atacat pe toate deodată și a blocat zona centrală ani de zile. Asta o spun ca pe un lucru foarte bun”, a declarat arhitectul.

Totuși, el a criticat decizia municipalității privind podul provizoriu:

„Îmi imaginez un pod temporar foarte eficient, dar ce faci cu el după ce l-ai făcut? Unde se amortizează? Dacă era modular, îl puteai muta altundeva. Banii aceia – 8 milioane de lei – ar fi trebuit investiți astfel încât să rămână ceva în oraș, nu doar o amintire.”

Alte poduri, uitate în planuri

Arhitectul a atras atenția și asupra faptului că, deși proiectul „Rethinking Someș” prevedea mai multe poduri noi, nu toate au fost realizate.

„Era prevăzut un pod pietonal lângă stadion și podul nemților, legătura pietonală Barițiu–Drăgălina. Acestea încă nu au fost construite, deși apar în planurile primăriei”, a precizat Țigănaș.

Propunerea: un model digital al traficului

În final, Țigănaș a pledat pentru o abordare modernă a gestionării circulației în Cluj-Napoca.

„Avem universitate de cercetare în domeniul ingineriei auto și de trafic. De ce nu are Clujul un model informatic al traficului, complet și funcțional, în care să simulezi ce se întâmplă dacă blochezi podul Garibaldi și cum se disipă traficul? Nu ar mai fi discuțiile acestea în orb.”

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.