Centura lui Boc, prima reacție contra. „Mă opun” + „Floreștenii nu vor ocoli atâta”

Autor  Ionel Lespuc   în       4 years în urmã     3290 Vizualizări.  

Media9 a „arestat” subiectul centurii metropolitane. Sunt 16 articole apărute într-un an (AICI), v-am spus primii care este traseul, câte ieșiri are, câte tuneluri, apoi v-am arătat cei dintâi ce spun proiectanții, câte hectare de pădure se taie și ce termene avansează ministrul Transporturilor, diferite de cele vânturate de Emil Boc.

Februarie 2026 – acesta este cel mai optimist termen de finalizare. Încă cinci ani și jumătate ar urma să mai așteptăm.

Pe de altă parte, informațiile scoase la lumină de Media9 au împărțit publicul. Și, iată, avem un prim mesaj de opoziție față de proiect.

 

Deputatul Adrian Dohotaru, cunoscut mai ales ca activist de mediu, a postat un mesaj pe Facebook în care se opune proiectului. El este nemulțumit că se vor defrișa 57 de hectare de pădure și spune, atenție!, că centura nu va duce la descongestionarea traficului din Florești.

„În condițiile în care centura sudică rade 57 de hectare oficial, estimare oficială conservatoare, căci sigur se va tăia mai mult, mă opun centurii sudice. Iubesc Pădurea Făget, o văd aproape zilnic când sunt la Cluj, alerg săptămânal prin ea și chiar nu doresc să fie distrusă în halul ăsta!

Am susținut în trecut varianta centurii pentru că Clujul are probleme majore de poluare cauzate de trafic auto. Dar aceste date noi arată că se rad chiar mai multe hectare de pădure decât se estimase inițial. Pădurea e sănătatea noastră, plămânul verde într-un oraș viciat, în ciuda minciunilor administrației liberale că am avea unul dintre cele mai bune aere din Europa.

Mai mult, s-a preconizat că floreștenii vor folosi centura și vor debloca drumurile actuale, ceea ce e fals pentru că floreștenii nu vor ocoli atâta pentru a ajunge tot în centru la lucru sau să își ducă copiii la școală.

Soluția pentru zona metropolitană constă într-o revoluție de mentalitate la nivel de administrație, dar și la nivel de opinie publică. Și asta presupune: transport public între Cluj și Florești, inclusiv tramvai, tren metropolitan de mare viteză, cea mai circulată piste de biciclete și trotinete (inclusiv electrice) din țară pe malul Someșului, departe de trafic auto, dar și cea mai lungă dacă se face la nivel județean, park and ryde la ieșirile din oraș. Sunt soluții pe termen scurt, mai ieftine și mai realiste decât gargara electorală a metroului și chiar a centurii sudice.

Centura în sine e o minciună în privința termenelor. Emil Boc a anunțat că e gata în 2023 și candidează cu promisiunea centurii în mandatul următor, pe când ministrul Transporturilor, Lucian Bode, l-a contrazis chiar înainte de alegeri și a zis că cel mai devreme e gata în 2026.

Nu a existat nicio dezbatere publică serioasă în privința centurii sudice, de aceea suntem mai ușor păcăliți să o acceptăm ca soluție de decongestie a traficului. Asta deși drumuri noi vor aduce mai multe automobile și mai multă poluare, pe când miza în secolul XXI, a schimbărilor climatice generate de om, e să facem o schimbare de macaz. Miza e pe transport public!

Trebuie încercate soluțiile schițate de mai sus și apoi văzut dacă merită sacrificate atâtea zeci de hectare din Pădurea Făget. Plantările noi, cu care suntem păcăliți, că vor înlocui parțial unele suprafețe, nu au cum să compenseze aerul dat de arbori care au câteva decenii. Dacă societatea civilă clujeană a salvat păduri la Roșia Montană și s-a activat împotriva tăierilor din munții României, sunt sigur că se poate activa și pentru pădurile de la doi pași de ea”, a scris Dohotaru.

About