Cartierul viitorului, la Cluj: va avea tren, metrou, mijloace de transport în comun. “Circulația cu automobilul personal, deși posibilă, va fi încurajată cât mai puțin”
Cartierul altfel al Clujului intră la începutul acestei săptămâni în dezbaterea urbaniștilor. Cartierul Sopor, care ar urma să fie construit de la zero, pe 250 de hectare. Marea provocare o reprezintă, așa cum Media9 a mai scris, negocierea cu proprietarii. Cea mai mare parte a terenului are deținători privați, cărora acum arhitecții și Primăria le spun ce trebuie să construiască pe terenul lor. Sau că nu ai voie să construiască, întrucât pe parcela lor se propun, de exemplu, un drum, o școală, un parc.
Realizarea acestui cartier a fost tema unui concurs de soluții. Câștigătorii sunt arhitecți clujeni: Vlad Sebastian Rusu și Octav Olănescu. Ei au fost sprijiniți de fostul decan al Facultății de Arhitectură și Urbanism, Adriana Matei, și de arhitectul Petrică Maier-Drăgan. Ei au prezentat acum o formă finală a masterplanului Sopor.
“Principala condiționare a acestui cartier o reprezintă fragmentarea funciară foarte mare și numărul ridicat de proprietari implicați în procesul de consultare publică. Acest impediment va impune etapizarea întregului proces de dezvoltare urbană, pentru a permite formarea unor asocieri funciare între diferiți proprietari co-interesați și care mai târziu să formeze comunități locale”, se arată în documentație. Între cei 900 de proprietari, părerile sunt extrem de diverse: unii au fost de acord de la început, întrucât au înțeles că vor face bani frumoși, alții se opun și azi: “În urma consultării proprietarilor din zonă în faza preliminară concursului de soluții s-au evidențiat o serie de dorințe care variază de la păstrarea sub forma actuală a terenurilor agricole și practicarea unei agriculturi locale de subzistență, construirea de locuințe individuale personale ale proprietarilor din zonă și investiții imobiliare cu diverse tipologii”.
Revenind la proiect, acesta respectă cele mai moderne trenduri europene. Este organizat în “insule”, așa încât locuitorii să aibă la cinci minute de mers pe jos dotări publice – școli, grădinițe, creșe, magazine etc. Marele avantaj al viitorului cartier este că va fi deservit de două trasee majore de circulație rutieră:
- Centura metropolitană – tronsonul Someșeni-Borhanci pe treimea superioară nordică a teritoriului;
- Calea Soporului – cu traseul conform celui prevăzut în Planul Urbanistic General.În plus, cartierul va avea conexiune feroviară cu orașul și zona metropolitană: stație de tren metropolitan, la est, depou și stație de metrou. Tocmai de aceea, arhitecții au ierarhizat modul de deplasare în mediul urban al viitorilor locuitori ai cartierului. Iată cum se prezintă lucrurile în masterplan:
- Pe primul loc fiind cea pietonală;
- Pe al doilea loc fiind cea cu bicicleta;
- Pe al treilea va fi transportul în comun; sistemul de transport în comun va fi compus din 2 elemente majore: sistemul public de autobuze al municipiului Cluj-Napoca și viitorul tren metropolitan, ce va folosi calea ferată existentă.
- Iar circulația cu automobilul personal, deși posibilă, va fi încurajată cât mai puțin. Acest tip de deplasare se va încuraja cât mai puțin, punându-se accent pe celelalte modalități de deplasare în oraș: pietonal, velo și cu transportul în comun. Străzile principale din interiorul perimetrului studiat vor avea o parte de carosabil cu asfalt, în rest pavajul tramei stradale va fi tratat cu pavele de piatră sau beton țesute sub diverse forme.
Clădirile din cartierul Sopor ar urma să aibă o înălțime între 12 și 35 de metri.
- În cadrul P.U.Z.-ului Masterplan Sopor sunt prevăzute următoarele dotări:
- Spații verzi publice de diferite categorii;
- Tramă stradală cu diverse categorii de străzi publice;
- 6 unități de învățământ;
- Zone dotări sportive
- Clădiri în parteneriat public-privat, clădiri cu mixaj funcțional;
- Zone pentru clădiri multifuncționale culturale.
Masterplanul va intra pe mâna urbaniștilor din comisia consultativă de urbanism a Primăriei. Urmează apoi ca documentația să fie aprobată de Consiliul Local. Nu știm însă cum vor putea fi convinși proprietarii să fie disciplinați; dimpotrivă, se profilează o serie de procese. Așa că, da, avem un cartier al viitorului ca abordare, dar și ca realizare, pentru că procesele vor ține probabil ani mulți.