Când va circula metroul de la Cluj. Ionuț Ciurea, Asociația Pro Infrastructură: „Nu o să circulăm! Stați liniștiți! ”

Autor  admin   în       1 year în urmã     1600 Vizualizări.  

Directorul Asociației Pro Infrastructura, Ionuț Ciurea, a declarat într-o emisiune TV că metroul din Cluj ar putea să circule abia începând din anul 2030, „în cel mai fericit scenariu”.

Invitat în emisiunea „În fața ta” de la Digi24, Ionuț Ciurea a declarat că până în anul 2026, este fezabilă doar realizarea structurii, faza 1 a proiectului: săparea galeriilor și a celor 9 stații.

Ciurea: Doar 9 stații din 19

„Acum avem doi ofertanți la Cluj, ar trebui să avem câștigător, sperăm noi, în martie și până în 2026 ar trebui să vedem, dar nu o să circulăm! Stați liniștiți! O să fie doar 9 stații din 19. Nu o să circulăm cu trenurile de metrou, ci doar o să fie săpătura – tunelurile și săpătura stațiilor. Asta înseamnă că nu o să se circule efectiv în 2026, dar o să avem investiția în faza 1.

Nu există doar promisiuni fanteziste, evident, și pentru Cluj este foarte foarte dificil să se implementeze proiectul acesta. (…) E greu de spus când o să circule. Pe lângă galerii, ne trebuie finisaje: de la pereții despărțitori în stații, spații tehnice… până la șină, toate instalațiile (…).

În cel mai fericit scenariu, nu mai devreme de 2030. Dacă până în 2026 facem structura pe 9 stații, în cât timp primim restul până la 2 miliarde? Sau o parte semnificativă, faza 2, în care să băgăm și instalațiile și pe astea 9 stații să și circulăm. Ne trebuie și trenuri, trenurile nu există în ceea ce am spus, și partea de centralizare-semnalizare…”, a explicat Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro Infrastructura, la Digi24.

Termenul-limită, prelungit până în 28 februarie

Primăria municipiului Cluj-Napoca a prelungit, pe 28 ianuarie, cu o lună, până pe 28 februarie, termenul-limită pentru evaluarea ofertelor la contractul Magistralei de Metrou M1, prima linie de metrou din afara Capitalei.

Citește și articolul: METROUL Clujului. Anunțul se mută în februarie, Dan Tarcea a explicat motivul

Doi constructori din Turcia, interesați de construcția metroului de la Cluj

Doi constructori din Turcia, Dogus și Gulermak, firme care au în portofoliu liniile de metrou din Istanbul sau Dubai, au depus pe 28 octombrie 2022 oferte la contractul de aproape 2 miliarde euro, iar Primăria trebuia să desemneze câștigătorul vineri, 27 ianuarie. Prelungirea termenului de evaluare cu încă o lună a fost explicată prin complexitatea proiectului.

300

de milioane de euro se asigură prin PNRR

Pentru primele 9 stații din proiect (lucrări la structură) este asigurată o finanțare de 300 de milioane de euro prin PNRR.

Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti.

„Construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran.

Sunt două asocieri care se luptă pentru proiectul metroului de la Cluj:

1. Gülermak, Arcada, Alstom, Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei, Sixense, EPC, Vertatel, TIAB, Total Business Land, DP Cons, Aqua Prociv, Prota Müheldislik, Yuksel, SC Logic IT, Danavi, SC Logic Consult

2. Dogus, Kontrolmatik, Sixense, Prospect Technical Studies, Siemens Mobility, Prelchim, YDA Inșaat, Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei, Arhimar, Teknik Muhendislik, Tekfen Inșaat, Tekfen Mühendislik, Pirotehnic OSD, Vertatel, Like Consulting.

13,691

miliarde de lei este aloarea totală actualizată a investiției, inclusiv TVA

Din această valoare, construcția și montajul costă 9,276 miliarde de lei. Eșalonarea investiției urmează să se realizeze pe parcursul a opt ani.

Asociația Pro Infrastructură (API) este cea mai importantă organizație nonprofit din România care monitorizează proiectele majore de infrastructură de transport (infrastructură rutieră, feroviară, metrou și aviație).

 

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.