Arhitectul-șef al județului: „Nimeni nu o să renunțe la confortul mașinii personale atâta timp cât și mijlocul de transport în comun stă în trafic alături de mașini”

Arhitectul-șef al județului Cluj, Claudiu Salanță, propune o schimbare radicală în abordarea mobilității urbane din Cluj-Napoca, sugerând că soluția la problemele de trafic nu constă în restricționarea dezvoltărilor imobiliare, ci în integrarea inteligentă a acestora cu infrastructura de transport existentă. Într-un interviu pentru Gazeta de Cluj, arhitectul a subliniat că modul în care se fac acum studiile de trafic este irelevant.
El evidențiază importanța concentrării pe noțiunea de mobilitate, nu doar pe cea de trafic, și a diversificării opțiunilor de transport. “Putem asigura deplasarea pe jos, cu bicicleta, cu mijloacele de transport în comun sau cu mașina. Cât timp discutăm ca aceasta deplasare să se facă doar cu mașina personală, cum este în majoritatea studiilor de trafic actuale, nu o să putem să discutăm despre mobilitate. Dacă discutăm de mobilitate ar fi esențial de analizat toate rutele de transport public și văzut unde sunt punctele forte și care sunt punctele slabe care trebuie remediate (conexiuni deficitare, orar, fluență) și dezvoltările ar putea să ajute aceste aspecte și să fie astfel realizat și nu blocate bazat pe mobilitate axată doar pe mașina personală”, spune Salanță.
Un exemplu concret oferit este infrastructura de tramvai din cartierul Mănăștur, introdusă inițial pentru a facilita deplasarea muncitorilor spre zona industrială de pe Bulevardul Muncii. Salanță sugerează că, în astfel de zone, ar trebui permise dezvoltări urbanistice cu indicatori sporiți, datorită capacității existente de transport.
Pentru a încuraja cetățenii să renunțe la utilizarea mașinii personale, Salanță propune crearea unor avantaje clare, cum ar fi reducerea timpului de deplasare prin implementarea benzilor dedicate transportului public. “Nimeni nu o să renunțe la confortul mașinii personale atâta timp cât și mijlocul de transport în comun stă în trafic alături de mașini,” afirmă el. Opinia lui poate fi percepută ca o critică la adresa administrației publice municipale, care nu este capabilă să prelungească banda dedicată dinspre Memorandumului spre Mănăștur.
Salanță subliniază de asemenea că, în zonele unde este necesară extinderea sau realizarea tramei stradale, permiterea dezvoltărilor ar putea contribui la rezolvarea problemelor de trafic. “Fiecare dezvoltare ar avea partea proprie de participare la realizarea extinderii sau dezvoltării tramei stradale și astfel, pas cu pas, dezvoltare cu dezvoltare, situația s-ar rezolva,” afirmă arhitectul-șef.
Claudiu Salanță arată și importanța utilizării tehnologiilor moderne, precum crearea unui “digital twin” al zonei metropolitane Cluj-Napoca, un model virtual 3D care să permită testarea diverselor scenarii de mobilitate și luarea deciziilor obiective bazate pe date concrete.