Alte idei mai are cineva? După metrou și tren, se propune și tramvai metropolitan – SONDAJ
Consiliul Județean a anunțat că proiectul Planului de amenajare a teritoriului județului (PATJ) Cluj are, din această lună, și un website dedicat: patjcj.ro. Este un proiect pe care CJ îl derulează în parteneriat cu Banca Mondială și care are ca scop determinarea direcțiilor de dezvoltare a județului. Pe website au fost publicate date obținute de Banca Mondială privind situația actuală a județului, studii de opinie, respectiv rezultatele dezbaterilor organizate la începutul anului cu clujeni implicați în diverse domenii de activitate.
În cadrul discuțiilor privind PATJ s-au propus multe lucruri, inclusiv mutarea aeroportului, din cauza zgomotului și a faptului că are o infrastructură insuficient dezvoltată raportat la numărul de pasageri estimat pentru anii care urmează.
Citește și: Clujul vrea să-și construiască alt aeroport. „Este depășit deja și creează un deranj masiv locuitorilor”
Despre aeroport, Media9 a mai scris. Acum a venit rândul unei alte idei care pare irealizabilă: tramvaiul metropolitan.
Suntem la mai puțin de două luni de la semnarea contractelor dintre Primăria Cluj-Napoca și asocierea SWS Engineering Spa (Italia) – Systra (Franța) – Metrans Engineering SRL (România), pentru realizarea studiului de prefezabilitate în cazul proiectului de metrou și de fezabilitate, în cazul trenului metropolitan.
“Ca urmare a schimbării locației spațiale a principalelor zone rezidențiale și industriale, la nivelul municipiului Cluj-Napoca și ZMCN, în ultimul deceniu s-au modificat și fluxurile principale de călători. Astfel că, în prezent, cea mai mare intensitate se regăsește pe axa est-vest, fapt ce determină subutilizarea actualei linii de tramvai, pe direcția nord-est – sud-vest și suprautilizarea celorlalte mijloace de transport pe direcția est – vest. Propunere – construirea și amenajarea unei noi linii de tramvai între Jucu și Căpușu, etapizat: faza 1 Aeroport – Florești, faza 2. Florești – Gilău; aeroport – Apahida; etapa 3. Gilău – Căpuș – Apahida – Jucu”, se arată în studiul de fundamentare privind transporturile.
Despre aceeași idee se face vorbire și într-un alt pasaj al studiului. “Cluj-Napoca – sectorul intravilan integral (centru, cartier Mărăști, cartier Someșeni, până la zona aeroportului) – la nivelul anului 2020 cât și pentru prognoze (2025 și 2030) valorile traficului sunt depășite cu 200% față de clasa tehnică a drumului, valorile fiind specifice unui drum de tip autostradă cu 3 benzi; acest fapt reclamă soluții de scoatere a traficului de tranzit din oraș prin centuri ocolitoare metropolitane și completarea infrastructurii de transport public urban prin amenajarea unei linii de tramvai pe direcția est-vest (Jucu – Apahida – Cluj-Napoca – Florești – Gilău)”.
Cum vi se pare această soluție? Ea evident nu încape în aceeași tolbă cu proiectul metroului, dar poate coexista cu trenul metropolitan.
Să spunem că ideile finale ale Planului de amenajare a teritoriului județean sunt în faza de elaborare de către experții Băncii Mondiale. Vom vedea atunci ce apare referitor la tramvai. Și, desigur, la mutarea aeroportului.
Prelungirea liniei de tramvai, dar numai din Mănăștur spre Florești, a fost prinsă și într-un alt document strategic, Planul de mobilitate urbană durabilă (PMUD), din anul 2015, realizat cu sprijinul Băncii europene de reconstrucție și dezvoltare.
Ca să complicăm și mai mult lucrurile, să spunem că inclusiv Emil Boc a venit la un moment dat cu o soluție interesantă: tren metropolitan, cu prelungirea căii ferate până în Florești (printr-un tunel). Oricât de hazardată ar părea ideea tunelului, acest proiect ar fi fost de zeci de ori mai ieftin decât metroul și ar fi putut transporta populația din vestul zonei metropolitane spre Cluj-Napoca și spre două dintre parcurile industriale ale județului. Propunerea Clujului nu a fost însă agreată de CFR Infrastructură.
Vă invităm la sondaj. Dacă nu puteți vota, accesați acest link.