Vot pentru trenul metropolitan. Emil Boc: „Acum putem avansa spre implementare”

Consiliul Local Cluj-Napoca a aprobat luni, 5 mai, acordul de parteneriat cu CFR SA pentru implementarea proiectului trenului metropolitan.
Este un pas esențial în procesul de avizare finală, care permite demararea efectivă a lucrărilor pentru această investiție majoră în mobilitatea urbană și metropolitană.
„Este una dintre piesele esențiale care vizează proiectul nostru. Probabil ultima, dar vom vedea în finalizarea procedurii de clarificări cu Ministerul Transporturilor dacă va mai fi necesar vreun alt document”, a declarat primarul Emil Boc în plenul Consiliului Local.
Primăria Cluj-Napoca a lansat deja procedura de licitație publică pentru execuția infrastructurii, aceasta fiind publicată în SEAP, cu termen estimativ în jurul datei de 12 mai pentru validarea documentației. După avizul ANAP, urmează o perioadă minimă de 60 de zile pentru depunerea ofertelor. În paralel, în luna iunie, administrația locală va lansa și licitația pentru achiziționarea de trenuri.
Un proiect de 250 de milioane de euro
Trenul metropolitan Cluj va lega localitățile Gilău – Cluj-Napoca – Apahida – Jucu – Bonțida, pe o distanță de 48,8 km. Vor fi amenajate 23 de stații, dintre care 8 vor fi complet noi. Proiectul include și 8 parcări auto, 5 pasaje denivelate și achiziția a 7 trenuri electrice moderne.
Valoarea totală a proiectului este estimată la 250 de milioane de euro, finanțarea fiind asigurată prin Programul Transport 2021–2027, axa P6 „Trenuri metropolitane în nodurile urbane”.
Primăria Cluj-Napoca gestionează o valoare eligibilă de 893,5 milioane de lei fără TVA și va contribui cu 22,07 milioane de lei. În plus, municipiul își asumă o cheltuială neeligibilă de 17 milioane de lei pentru amenajarea parcărilor aferente punctelor de îmbarcare-debarcare de pe raza orașului.
Consiliul Județean Cluj contribuie cu 46 de milioane de lei pentru acoperirea cheltuielilor neeligibile ale comunelor partenere, iar compania CFR SA va investi 285 de milioane de lei pentru reabilitarea a 25,3 km de cale ferată existentă.
Peste 3 milioane de pasageri anual
Se estimează că trenul metropolitan va transporta anual peste 3,4 milioane de pasageri. Acest sistem de transport ar urma să devină coloana vertebrală a mobilității în zona metropolitană Cluj, reducând semnificativ traficul rutier și emisiile de carbon.
Proiectul continuă demersurile inițiate prin Hotărârea Consiliului Local nr. 617/2024, care a stabilit oportunitatea investiției și asocierea cu unitățile administrativ-teritoriale Apahida, Baciu, Bonțida, Florești, Gârbău și Jucu.
„Este un proiect strategic, cu impact direct asupra calității vieții în oraș și în localitățile din jur. Am muncit serios și constant la acest dosar, iar acum suntem în etapa în care putem avansa către implementare”, a mai spus Emil Boc.