Trenul metropolitan: ni se promite că îl vom putea folosi peste 4 ani. Costă 1,1 miliarde
Proiectul de tren metropolitan care urmează să deservească zona Cluj-Napoca și comunele învecinate intră în dezbatere în cadrul unei ședințe extraordinare a Consiliului Local Cluj-Napoca pe 22 octombrie, aceasta fiind ultima ședință a actualului deliberativ. Noul consiliu își va începe activitatea în 25 octombrie, după depunerea jurământului.
Date tehnico-economice ale proiectului
Conform documentelor prezentate, trenul metropolitan va acoperi un traseu de 48,8 km, pornind din Gârbău și trecând prin Cluj-Napoca, Apahida, până la Bontida. Numărul stațiilor pe această linie va fi de 23, cu o remiză de trenuri la Bontida.
Vor fi utilizate șapte garnituri de tren, fiecare având o capacitate nominală de 420 locuri. În ceea ce privește frecvența de circulație, trenurile vor funcționa la intervale de 30 de minute între orele 06:00 și 19:00, iar după ora 19:00 și până la 22:00, frecvența va scădea la un tren pe oră.
Costuri și surse de finanțare
Valoarea totală a investiției este estimată la 1.149.916.114,67 lei (inclusiv TVA), echivalentul a 231.027.467,09 euro. Din acest total, costurile de construcție și montaj (C+M) ajung la 348.109.393,83 lei, adică aproximativ 69.937.998,52 euro. Proiectul va fi finanțat prin Fonduri Europene Nerambursabile, alocări din bugetul de stat prin Ministerul Transporturilor, precum și contribuții din partea bugetelor locale ale municipiului Cluj-Napoca și comunelor Gârbău, Baciu, Apahida, Jucu și Bontida.
Eșalonarea cheltuielilor este prevăzută pe o durată de trei ani:
•Anul 1: 302.108.323,78 lei (60.696.010,72 euro), reprezentând 26% din investiție;
•Anul 2: 457.244.861,79 lei (91.864.198,54 euro), reprezentând 40% din total;
•Anul 3: 390.562.929,10 lei (78.467.257,83 euro), acoperind 34% din valoarea investiției.
Durata și implementarea proiectului
Proiectul este estimat să fie realizat în 48 de luni, împărțite astfel:
•12 luni pentru procedurile de licitație;
•36 luni pentru proiectare și execuția lucrărilor.
Implementarea acestui proiect va aduce beneficii semnificative mobilității urbane în zona metropolitană Cluj. Se speră să reducă aglomerația rutieră și să ofere o alternativă ecologică de transport.