Subfinanțarea proiectării – „costurile pentru proiectare sunt de 4, 5, chiar 6 ori mai mici decât în alte țări europene”. Nicușor Dan explică de ce se construiește prost în România

Primarul Capitalei și candidat la alegerile prezidențiale, Nicușor Dan, a fost prezent ieri la Cluj, unde a vorbit inclusiv despre Codul Urbanismului, aflat în dezbatere parlamentară. Întrebat despre acest subiect, având în vedere atât experiența sa ca activist pentru urbanism, cât și posibilitatea de a deveni președinte – poziție din care ar urma să promulge legea –, Dan a explicat că adoptarea Codului ar putea fi amânată.
“Am fost la o dezbatere în Parlament acum trei săptămâni. Dinamica actuală îmi sugerează că proiectul va rămâne pentru legislatura viitoare, în perioada septembrie – decembrie. Nu văd o dorință reală de a-l dezbate acum. Dacă nu mă înșel, în negocierile pe care Guvernul României le are cu Comisia Europeană pentru PNRR, statul român solicită eliminarea sau amânarea acestui jalon.”
În ceea ce privește conținutul proiectului, Nicușor Dan consideră că inițiativa este, în esență, una benefică, deoarece reunește legislația principală și secundară din domeniu. Cu toate acestea, el a subliniat mai multe aspecte problematice:
“Sunt câteva nuanțe pe care le-am expus în dezbaterile din Parlament. Una dintre ele este că legea nu ar trebui să afecteze spațiile verzi. De asemenea, există această obsesie de a emite autorizațiile foarte repede, ceea ce generează un efect pervers. Dacă o primărie este obligată prin lege să emită o autorizație într-un termen scurt, de 30 de zile, și nu reușește, riscă litigii care o vor obliga să o emită. În acest context, funcționarii se tem și ajung să aprobe proiectele fără o analiză atentă, doar pentru a evita procesele intentate de dezvoltatori împotriva lor, în nume personal.”
Nicușor Dan consideră că această presiune contribuie la scăderea calității construcțiilor în întreaga țară:
“În momentul de față, calitatea construirii în orașele și comunele din România este foarte slabă. Una dintre cauze este subfinanțarea proiectării – costurile pentru proiectare sunt de 4, 5, chiar 6 ori mai mici decât în alte țări europene. Dacă aceste costuri sunt reduse, multe dintre verificările necesare ajung în sarcina primăriilor, unde funcționarii sunt deja presați de timp. Astfel, controlul devine superficial, iar rezultatul este o calitate scăzută a construcțiilor.”