Strada Porțelanului va deveni bulevard cu patru benzi; trei poduri noi peste Someș, parc de 5 hectare. Iulius Carbochim investește 27 milioane de euro în dotări publice
Între marile orașe și marii investitori trebuie să fie întotdeauna o relație de tip win-win. Nu doar oferi, ci și primești. Și invers. Este cazul relației dintre Cluj și Iulius Carbochim.
Investitorii primesc șansa de a-și pune proiectul în operă, dar, pe de altă parte, oferă orașului dotări publice în valoare de 27 de milioane de euro: un pod rutier peste Someș, două poduri pietonale, două sensuri giratorii, modernizarea a două străzi și trei intersecții, piste de biciclete și trotuare, refuncționalizarea Pieței 1 Mai.
De asemenea, vor fi amenajate zone verzi de peste 5 hectare, cât Parcul Feroviarilor din apropiere, care vor include și alei pietonale, piațete și zone de relaxare. În demers este integrată amenajarea de stații pentru transportul public în Piața 1 Mai. Toate acestea aduc un plus de confort locuitorilor Clujului, de calitate a vieții dacă vreți, că tot este un termen uzitat.
„Infrastructura este un pilon prioritar într-un astfel de proiect de regenerare urbană. Este vital ca locuitorii să ajungă ușor la proiect, indiferent cu ce mijloc de transport optează să se deplaseze și, în același timp, am gândit proiectul ca fiind unul prietenos cu pietonii și care încurajează transportul alternativ, principii care se regăsesc și în caracterul sustenabil al acestuia. În egală măsură, respectăm și susținem strategia de mobilitate publică ce vizează această zonă, pentru a contribui în mod concret la regenerarea urbană”, a declarat Sorin Guttman, Project Manager.
Orașul profită astfel indirect, dar câștigă și direct, întrucât contribuția la bugetul local în faza de dezvoltare va fi de 15,5 milioane de euro. Apoi, anual, în faza de operare, Clujul va colecta câte 23 de milioane de euro. Numai cu banii din operarea Iulius Carbochim, Primăria ar putea construi câte o sală polivalentă o dată la doi ani!
Investiții Iulius Carbochim propuse pentru conectivitatea auto, velo, pietonală și cu transport public:
-
construirea unui nou pod rutier cu patru benzi auto peste râul Someșul Mic, în continuarea străzii Câmpul Pâinii, ce va include piste velo și trotuare pe ambele sensuri;
-
realizarea a două poduri pietonale peste Someș, ce vor permite conectarea cu parcurile Armătura și malul stâng al râului;
-
amenajarea a două sensuri giratorii, pentru fluidizarea traficului din zona Podul Porțelanului și Parcul Feroviarilor;
-
modernizarea și lărgirea Străzii Porțelanului la 4 benzi auto și cu piste pentru biciclete;
-
modernizarea străzii Câmpul Pâinii;
-
amenajarea a trei intersecții (dintre străzile Câmpul Pâinii și Paris, precum și sensul giratoriu și intersecția cu strada Tăbăcarilor, de care va beneficia și Spitalul Județean Cluj).
Obiectivul principal al demersului este acela de a deschide întregul areal fost industrial către oraș. Se deschide astfel ceea ce avem astăzi pe acel spațiu: un uriaș lacăt. Ar urma să devină ușor accesibil comunității, cu toate mijloacele de deplasare.
Odată ce avem la Iulius Mall, care a împlinit la Cluj 16 ani, este natural ca publicul să vadă din noul proiect doar latura comercială. Iulius Carbochim și-a propus să construiască un mall, dar este mai mult decât atât: un concept integrat, de tip mixed-use, cu componente de cultură, office, comercial, rezidențial și petrecere a timpului liber.
Proiectul va fi deservit și de o parcare subterană. Deasupra lui va fi amenajat parcul de mare amploare, în oglindă cu amenjările publice din vecinătate, parcurile Armătura și Feroviarilor.
Parcul Iulius Carbochim va avea peste 5 hectare de zone verzi, cu peste 600 de copaci maturi, cu înălțimi de peste 13 metri și vârste de până la 60 de ani, precum și peste 100.000 de plante de diferite dimensiuni. Se vor amenaja zone de promenadă, piațete pentru evenimente, grădină japoneză ca puzzle între vegetație și apă, cu zone de relaxare și facilități care susțin organizarea unor activități variate de timp liber. Zonele verzi se vor întinde pe acoperișul mall-ului, care va fi înierbat și, parțial, interactiv.
Deschiderea spre râul Someș se propune a se realiza prin amenajarea malului drept al Someșului, în prezent inaccesibil, fiind închis de zidul fostei platforme industriale, construcții anexe private, de calea ferată și de podul Porțelanului.