Start pentru marele proiect. 1,7 kilometri de bulevard intră în modernizare

Autor  Ionel Lespuc   în       1 saptãmânã în urmã     718 Vizualizări  

Primăria clujeană a dat ordinul de începere a lucrărilor pentru un mare proiect. Ce-i drept, mai întâi este faza de proiectare, iar din primăvară și execuția. Modernizarea Bulevardului 21 Decembrie a pornit. Autorizația de construire a ieșit luna trecută, iar constructor este Diferit SRL, care a câștigat licitația acum aproape un an. Municipalitatea nu a dorit să dea drumul acestui proiect până nu se finalizează execuția de pe Regele Ferdinand, respectiv de pe străzile din jurul Pieței Lucian Blaga. Câte un șantier pe rând.

Proiectul cuprinde artera de la Biserica Sf Petru până la strada Regele Ferdinand, însă a fost etapizat. Autorizația de construire acoperă doar segmentul dintre Sf Petru și Regionala CF, dar urmează să iasă și a doua autorizație.

Nu e mare lucru de proiectat. Există deja planșe prezentate și dezbătute public, realizate de arhitecții de la Planwerk.

1.698

de metri liniari vor fi modernizați pe Bd. 21 Decembrie în cadrul acestui proiect. De asemenea, sunt vizați și 62 de metri liniari de pe strada David Ferenc. 43.130 metri pătrați are suprafața totală pe care se va interveni pentru lucrări de modernizare.

Realizarea unor piste de biciclete de calitate a fost unul dintre „motoarele” proiectului. La fel și banda pentru mijloacele de transport în comun. Stațiile Companiei de Transport Public vor fi și ele modernizate.

„Marele câștig al proiectului este că apar trasee de bicicliști mai largi, protejate, față de situația de astăzi, când sunt la comun cu transportul în comun. Lățimea benzii de autobuze crește la 4,50, din care 1,50 metri va fi marcat ca pistă de biciclete, ceea ce oferă protecție sporită și pentru cei pe două roți. Autobuzul poate să te depășească fără să pună în pericol biciclistul. În prezent, la lățimea de 3-3,50 metri a benzii, se întâmplă ca bicicliștii să întârzie autobuzele, respectiv ca biciclistul să nu se simtă în siguranță. Un alt câștig este că, pe tronsonul de la Regele Ferdinand la Prefectură, va fi mai mult spațiu pentru pietoni, prin mutarea benzii de biciclete pe carosabil”, a spus arhitectul Tudor Pănescu, de la Planwerk.

Ca noutate, își face apariția un scuar în fața Bisericii Sf. Petru, unde va fi instalat mobilier stradal. Dispare însă parcarea dintre BRD și Liceul Anghel Saligny. În zona Liceului Anghel Saligny se va amenaja o stație de taxi.

Atenție! Se pierde o bandă de circulație generală pe tronsonul The Office – Regionala CF. Acum sunt patru, vor rămâne doar trei.

FOTO: Intersecția 21 Decembrie – Paris

Au fost prevăzute stații de încărcare a mașinilor, bicicletelor și trotinetelor electrice, se creează un aliniament de arbori, cu sistem automat de irigație, se vor instala băncuțe care vor capta energia solară și vor fi dotate cu prize USB. Foarte interesante vor fi sistemele de monitorizare a traficului: “unda verde” va fi realizată prin comunicarea unor senzori din asfalt cu semafoarele, iar municipalitatea a gândit inclusiv un sistem de monitorizare a șoferilor care trec pe lumina roșie a semaforului. Va fi montat și un sistem de supraveghere video CCTV. Trotuarele au fost lărgite atât cât se poate și vor fi pavate cu granit.

Iată ce dotări va avea Bulevardul 21 Decembrie:

  • Sisteme de iluminat pentru pietoni/benzi autobuz+biciclete/carosabil – 116 bucăți
  • Sisteme de iluminat pentru trecerile de pietoni – 33 de bucăți
  • Conector subteran pentru evenimente – o bucată
  • Conector pentru iluminat arhitectural – 6 bucăți
  • Stație încărcare auto (taxi) – două locuri
  • Stație încărcare biciclete și trotinete electrice – 60 de locuri
  • Bănci cu prize USB – 23 de bucăți
  • Sisteme de afișaj public și orientare turistică – 23 de bucăți
  • Cișmele – 8 bucăți
  • Arbori cu sistem cu senzori pentru udare automată – 23 de bucăți

Sistem integrat ITS (semaforizare):

  • Subsistem de comunicație prin fibră optică și canalizație electrică pentru alimentare echipamente
  • Subsistem de management al traficului (semafoare, dispozitiv acustic avertizare pietoni, senzori trafic)
  • Subsistemul de supraveghere video (CCTV)
  • Subsistemul de depistare a trecerii pe culoarea roșie a semaforului (cameră “speed-enforcement”, camera ANPR – supraveghere benzi dedicate transportului public, cameră video analiză pietoni/bicicliști)

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.