Record absolut în infrastructura rutieră din România: peste 200 km de drumuri rapide inaugurați în 2024
România a marcat un an istoric în dezvoltarea infrastructurii rutiere, cu peste 200 de kilometri de autostradă și drumuri expres deschiși traficului în 2024, cel mai mare progres anual înregistrat vreodată. Ministerul Transporturilor a reușit astfel să depășească ținta de 250 km de drumuri rapide pentru perioada 2023-2024, un obiectiv ambițios stabilit prin Programul Național de Dezvoltare a Infrastructurii.
Autostrada Moldovei (A7), vedeta anului 2024
Din cei 201 km inaugurați în 2024, cea mai mare contribuție aparține Autostrăzii Moldovei (A7), cu peste 100 km dați în folosință. Proiectul este cel mai mare de acest tip finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și vizează conectarea Moldovei de Muntenia printr-o rețea modernă de infrastructură rutieră.
Lotul 1 Dumbrava – Mizil (21 km), parte a tronsonului Ploiești – Buzău, a fost inaugurat chiar înainte de Crăciun, fiind cel de-al cincilea lot deschis pe A7 anul acesta. Acesta completează segmentele inaugurate anterior, printre care se numără și cei 44 km între Buzău și Focșani, un tronson care va reduce semnificativ timpii de călătorie în regiune.
Efervescența din Moldova, dar și de pe centura capitalei sau din Banat, au întârziat lucrările de pe Autostrada Transilvania.
Drumul expres Craiova – Pitești (DX12)
Un alt proiect important finalizat în 2024 este drumul expres Craiova – Pitești (DX12), unde au fost deschiși 38 km noi. Acest drum reprezintă o arteră vitală pentru transportul din sudul țării, contribuind la fluidizarea traficului și la conectarea regiunii Olteniei cu rețeaua națională de autostrăzi.
Un an al premierelor
2024 a fost marcat și de progresul semnificativ al Autostrăzii de Centură București (A0) și al altor proiecte regionale. Deși unele loturi, precum A0 Sud Lot 3 (DN6 – A1) sau DX Brăila-Galați, au fost amânate pentru 2025, bilanțul general este impresionant. Proiectele deschise anul acesta reflectă eficiența mărită în implementarea contractelor semnate în ultimii ani.
Schengen și noi perspective pentru transport
Pe lângă progresul în infrastructură, România va deveni oficial membră a Spațiului Schengen de la 1 ianuarie 2025, eliminând o barieră semnificativă pentru transportatori și călători. Acest pas va completa dezvoltările în infrastructură, asigurând o conectivitate mai bună atât pe plan intern, cât și european.