Provocările metroului din Cluj: instabilitatea terenului și omisiuni critice în documentația de licitație
Metroul din Cluj-Napoca se confruntă cu probleme majore încă din faza inițială a proiectului. Instabilitatea terenului din zona Răzoarelor, din spatele mall-ului Vivo, pune în pericol construcția stației „Prieteniei”.
În plus, Primăria Cluj-Napoca nu a informat ofertanții despre existența unor piloți forați abandonați, necesari pentru stabilizarea terenului, ceea ce complică lucrările viitoare. Aceste informații au fost prezentate de un activist civic clujean, Szakats Istvan, într-o postare detaliată care traducea un material publicat de un website de informații feroviare din Ungaria, Magyar Közlekedési Klub.
Omisiuni în documentația licitației
Expertul Anton Chirică, de la Universitatea Tehnică de Construcții București, a realizat o expertiză tehnică pentru proiectul metroului și avertizează că alunecările de teren din zona Răzoarelor sunt active și ar putea pune în pericol siguranța construcției. Acesta recomandă stabilizarea dealului independent de construirea stației. Însă, în cadrul documentației pentru licitație, Primăria nu a menționat nici piloții abandonați de la lucrările eșuate la Centura Sud din Florești, nici starea critică a terenului.
„Stabilizarea dealului ar trebui să fie o prioritate, dar Primăria a omis includerea acestor detalii în documentație, ceea ce pune în dificultate ofertanții,” avertizează Chirică, citat în postarea activistului.
Dealul Răzoarelor, un risc major pentru metrou
Proiectul inițial al centurii ocolitoare din Florești, început în 2018 și abandonat în același an, a lăsat în urmă 51 de piloți forați, fiecare cântărind 40 de tone, exact în zona în care va fi construită stația „Prieteniei”. Acest aspect nu a fost menționat în licitația metroului, iar constructorul Gülermak trebuie acum să gestioneze aceste obstacole suplimentare.
Alunecările de teren din zona Răzoarelor sunt un fenomen cunoscut, cele mai severe fiind raportate în 2007 și 2011. „Zidul de sprijin construit de mall-ul Vivo nu este suficient pentru a opri alunecările,” se arată în raportul lui Chirică.
Întrebări fără răspuns
Pe lângă provocările geologice, proiectul metroului este complicat și de neclaritățile administrative. Zona din jurul stației „Prieteniei” include terenuri deținute de USAM și de mall-ul Vivo, iar planurile pentru viitorul drum Transregio TR35 se suprapun cu construcția metroului. „Este incert cine și din ce fonduri va suporta costurile stabilizării terenului și ale exproprierilor necesare,” avertizează sursa citată.
Constructorul Gülermak va trebui să rezolve atât problema piloților abandonați, cât și stabilizarea dealului, fără ca aceste lucrări să fi fost incluse în mod clar în documentația inițială.