“Propui un parc în Bună Ziua și Primăria face un loc de joacă de 100 de metri pătrați”
Programul de bugetare participativă online a fost relansat în 2022, într-o formă nouă, cu buget mai mare pe proiect câștigat, dar pe mai puține proiecte și o singură etapă de vot. Pare să anunțe, încet încet, renunțarea la implicarea directă a cetățenilor în dezvoltarea orașului.
2017
este anul când a plecat la drum bugetarea participativă online, iar Clujul a fost pionier național. Emil Boc a venit cu ideea de la Braga, Portugalia. În 2020, s-a anunțat că se oprește pentru a fi regândit, dar în 2021 s-a desfășurat la fel ca înainte. În 2022 a apărut într-o nouă formă, mai „diluată”.
Real Estate Agenda, emisiune produsă de Napoca Live, în colaborare cu Media9, a discutat despre bugetarea participativă online cu activistul civic Adrian Dohotaru (foto), președinte al ONG-ului Societate organizată sustenabil. Dohotaru a lansat recent volumul “Bugetare participativă – între emancipare și deturnare”. Îl puteți descărca de AICI.
Activistul civic spune că programul s-a diluat, iar cetățenii s-au dezangajat, pentru că Primăria a realizat unele dintre proiectele propuse într-o manieră proprie. “De exemplu, propui un parc în Bună Ziua și Primăria face un loc de joacă de 100 de metri pătrați. Iar noi știm că un parc este de la 10 hectare în sus”, a spus Adrian Dohotaru.
Numărul acestor cazuri este îngrijorător. S-a propus artă stradală pe pereții școlilor și s-a realizat la o școală, s-au propus pereți verzi pe clădiri și s-au plantat la un pod și așa mai departe.
“Cetățenii nu mai participă la vot. Dacă la început erau 40.000 de voturi și 10.000 de utilizatori, la ultima ediție au fost mai puțin de 3.500 de voturi. Iar Primăria nu mai anunță numărul de votanți pe ediție, ci totalul de voturi pe toate edițiile”, a spus Dohotaru. Activistul crede că Primăria ar trebui să mediatizeze mai bine acest program, dar nu o mai face pentru că ar însemna ca lumea să își pună mai multe întrebări despre proiectele propuse până acum.
Real Estate Agenda, emisiune produsă de Napoca Live, în colaborare cu Media9, apare în fiecare zi de luni pe pagina de Facebook Napoca Live.