Promisiunile deșarte ale UDMR pentru alegeri
Iată că se apropie noi alegeri, de această dată vorbim de cele europarlamentare. În 26 mai, cetățenii Uniunii Europene se vor prezenta la urne pentru a alege viitorul acestei construcții supra-statale. Partidele politice pregătesc oferte electorale deosebite, ca dintr-un meniu al unui restaurant select. A trecut vremea în care oamenii ieșeau la vot pentru o găleată și o șapcă, alegătorii au devenit mai rezervați și mai greu de „convins”.
Mi s-a părut interesant să văd în campania electorală FIDESZ și UDMR, lipite una de cealaltă ca timbrul de plic. E cumva nenatural ca două partide din două țări diferite să meargă la braț în campania electorală Pe de altă parte, dacă ne gândim că UDMR își asumă în mod voluntar eticheta de subsidiară a FIDESZ în România, nu mai e cazul să ne mirăm.
Cele două partide au interpretat aceeași partitură în campania electorală, reiterând „succesul” înregistrat de inițiativa cetățenească europeană – Minority Safe Pack. Acest proiect – demarat în anul 2017 și încheiat în 2018 – a constituit una dintre locomotivele de campanie ale FIDESZ și la alegerile de anul trecut. Se pare că în 2018 a avut trecere la alegători această inițiativă pan-europeană, din moment ce FIDESZ a câștigat, la pas, alegerile din Ungaria. Dar ia ciuliți un pic urechea! Despre inițiativă, de la încheierea campaniei de semnături, nu se aude decât o mare liniște. Minority Safe Pack a punctat pentru FIDESZ la alegerile din Ungaria din 2018 și a fost tras pe linie moartă. Cetățenii semnatari au rămas cu adeziunea, iar parlamentarii FIDESZ cu încă un mandat confortabil în portofoliu.
Dar 2019 nu e ca 2018, iar alegerile interne nu seamănă cu cele europarlamentare. FIDESZ luptă pentru niște voturi care să o propulseze în Parlamentul European, unde este marginalizată de către propria familie a Popularilor Europeni. Ce vor putea face europarlamentarii FIDESZ pentru votanții lor, atâta timp cât nu sunt acceptați la dialog? Dar „satelitul” UDMR, ce putere are să răsplătească încrederea cetățenilor care au acordat sprijin Minority Safe Pack, atâta timp cât se plasează la periferia politicilor UE? Poate populația maghiară din Transilvania să spere la mai multe libertăți, având ca reprezentanți politicieni cu viziuni eurosceptice, care construiesc garduri între națiuni? Reconstruirea granițelor între țările UE este soluția pentru maghiarii din Transilvania? Aș spune că nu, ci calea pro-europeană este cea care deschide oportunitățile pentru maghiari.
Inițiativa Minority Safe Pack a fost benefică pentru promisiunile de campanie din 2018. Anul acesta s-a văzut că au fost doar aburi care au îmbătat electoratul. Dar acești aburi au trecut și a rămas realitatea: mulți bani investiți într-o inițiativă costisitoare, bani care puteau să aibă o soartă mai bună dacă se întorceau în comunitate.
UDMR se erodează în interior, au apărut alte partide atractive, în special pentru electoratul tânăr. Imaginea UDMR este aceea a unui partid nereformat, construit pe niște figuri de politicieni care au preluat modelul de „baron local” consacrat la alte partide politice din România. Toate acestea se întâmplă în ciuda faptului că UDMR este puternic finanțat de către FIDESZ, însă banii care vin din Ungaria către uniune, către ONG-uri sau mass-media nu ajung unde trebuie și unde contează. Acest lucru a fost recunoscut chiar de Orban Viktor, care, în cadrul conferinței de la Cluj, din 8 mai 2019, a declarat că nu are cunoștință despre modul în care sunt utilizate finanțările guvernului ungar în România.
Promisiunile pentru națiunea maghiară ale politicienilor FIDESZ și UDMR sunt, de fapt, niște povești frumoase de adormit alegătorii. „Marile realizări” sunt pe hârtie, maghiarii le văd doar în pliante, iar banii din finanțări circulă probabil prin circuite obscure. Cei care votează UDMR și FIDESZ se aleg cu o poveste, nici măcar cu o găleată.