Proiectul „Metrou la Cluj”: Emil Boc, „pârât” Comisiei Europene. „Promisiuni politice, o documentație problematică și o prefăcătorie”
Se știe că municipiul Cluj-Napoca ar urma să primească 350 de milioane de euro din PNRR pentru realizarea proiectului susținut cu multă energie de primarul Emil Boc. Se mai știe și că cei 350 de milioane nu vor ajunge pentru prea multe; în PNRR scrie clar că vor fi folosiți pentru săparea gropii pe sub Cluj, fără referiri la calea de rulare, la toate dotările de care au nevoie liniile sau stațiile de metrou.
Niciun studiu de până acum nu a stabilit necesitatea introducerii metroului, niciun specialist în mobilitate nu a ieșit să anunțe că aceasta este soluția corectă. Mai puțin companiile angajate să realizeze studiul de prefezabilitate și cel de fezabilitate pentru acest proiect.
În acest context, o voce cunoscută din societatea civilă, activistul Szakats Istvan, a lansat o petiție prin care sancționează modul în care se organizează la Cluj dezbaterea publică și cere o consultare reală a cetățenilor. Dacă va strânge multe semnături, petiția le va fi trimisă, printre alții, Ursulei von der Leyen, președintele Comisiei Europene, și premierului Florin Cîțu.
„Deplângem faptul că Primăria Cluj-Napoca încearcă să ne pună în fața faptului împlinit anunțând o consultare publică pe 15 octombrie, în condițiile în care proiectul va primi toate aprobările în comisiile interservice și va fi semnat în Comisia Europeană până în 23 septembrie – adică cu trei săptămâni mai devreme (…) Cetățenilor Clujului nu trebuie să li se explice că au nevoie de un sistem de transport public performant. Noi suntem cei care stăm cu orele în ambuteiaje, care devin din ce în ce mai lungi pe an ce trece. Noi suntem primii care vedem cum sub ochii noștri, orașul se sufocă în trafic și poluare. Noi suntem cei care cerem soluții de ani de zile. Oricare ar fi acestea – tramvai, centură ocolitoare sau metrou, administrația locală este datoare să ni le prezinte și să le susțină în dezbateri publice reale”, se arată în text.
PETIȚIA ESTE AICI.
Pe de altă parte, activistul civic ne arată ce îl deranjează și ce anume va spune în dezbaterea publică din 15 octombrie. Szakats Istvan arată că toate stațiile ar urma să se sape deschis, pe artere foarte circulate ale orașului.”Săpăturile pentru stații vor ocupa întreaga lățime a carosabilului, și aceste lucrări vor contribui la paralizarea întregului oraș, timp de ani de zile”. El amintește și faptul că studiile au relevat prezența, în estul municipiului, a unui zăcământ de sare de mari dimensiuni.