Proiectul „Metrou la Cluj”: Emil Boc, „pârât” Comisiei Europene. „Promisiuni politice, o documentație problematică și o prefăcătorie”

Autor  Ionel Lespuc   în       2 years în urmã     2900 Vizualizări.  

Se știe că municipiul Cluj-Napoca ar urma să primească 350 de milioane de euro din PNRR pentru realizarea proiectului susținut cu multă energie de primarul Emil Boc. Se mai știe și că cei 350 de milioane nu vor ajunge pentru prea multe; în PNRR scrie clar că vor fi folosiți pentru săparea gropii pe sub Cluj, fără referiri la calea de rulare, la toate dotările de care au nevoie liniile sau stațiile de metrou.

Niciun studiu de până acum nu a stabilit necesitatea introducerii metroului, niciun specialist în mobilitate nu a ieșit să anunțe că aceasta este soluția corectă. Mai puțin companiile angajate să realizeze studiul de prefezabilitate și cel de fezabilitate pentru acest proiect.

În acest context, o voce cunoscută din societatea civilă, activistul Szakats Istvan, a lansat o petiție prin care sancționează modul în care se organizează la Cluj dezbaterea publică și cere o consultare reală a cetățenilor. Dacă va strânge multe semnături, petiția le va fi trimisă, printre alții, Ursulei von der Leyen, președintele Comisiei Europene, și premierului Florin Cîțu.

„Deplângem faptul că Primăria Cluj-Napoca încearcă să ne pună în fața faptului împlinit anunțând o consultare publică pe 15 octombrie, în condițiile în care proiectul va primi toate aprobările în comisiile interservice și va fi semnat în Comisia Europeană până în 23 septembrie – adică cu trei săptămâni mai devreme (…) Cetățenilor Clujului nu trebuie să li se explice că au nevoie de un sistem de transport public performant. Noi suntem cei care stăm cu orele în ambuteiaje, care devin din ce în ce mai lungi pe an ce trece. Noi suntem primii care vedem cum sub ochii noștri, orașul se sufocă în trafic și poluare. Noi suntem cei care cerem soluții de ani de zile. Oricare ar fi acestea – tramvai, centură ocolitoare sau metrou, administrația locală este datoare să ni le prezinte și să le susțină în dezbateri publice reale”, se arată în text.

PETIȚIA ESTE AICI.

Pe de altă parte, activistul civic ne arată ce îl deranjează și ce anume va spune în dezbaterea publică din 15 octombrie. Szakats Istvan arată că toate stațiile ar urma să se sape deschis, pe artere foarte circulate ale orașului.”Săpăturile pentru stații vor ocupa întreaga lățime a carosabilului, și aceste lucrări vor contribui la paralizarea întregului oraș, timp de ani de zile”. El amintește și faptul că studiile au relevat prezența, în estul municipiului, a unui zăcământ de sare de mari dimensiuni.

„Privind argumentele tehnice, proiectul de “metrou” în “consultare” este unul problematic. Conform documentației,
1. aproape toate stațiile vor fi săpate deschis în intersecții majore sau drumuri circulate. Spre exemplificare,
-Stația Sfânta Maria (Calea Mănăștur colț cu Câmpului) înseamnă o groapă de 250 metri (cât 2 terenuri jumate de fotbal) la adâncime de 27 metri adâncime (cât un bloc de 9 etaje)
-Stația Piața Mărăști – din fața Pieței Mărăști până dincolo de sensul giratoriu, înseamnă o groapă de 275 metri (peste 2 terenuri jumate de fotbal lungime) pe 18 metri adâncime (cât un bloc de 6 etaje)
-Stația Muncii (colț prelungire str. Beiușului) înseamnă o groapă de 220 metri (2 terenuri de fotbal lungime) pe 18 metri adâncime (cât un bloc de 6 etaje adâncime).
2. În timpul lucrărilor, vor fi distruse un număr semnificativ de lucrări de infrastructură noi:
-Calea Floresti
-Calea Mănăștur (aflată acum în drum spre licitarea lucrărilor)
-Moților
-Piața Unirii
-Bulevardul 21 Decembrie 1989 (aflat acum în modernizare).
Având în vedere și că săpăturile pentru stații vor ocupa întreaga lățime a carosabilului, și aceste lucrări vor contribui la paralizarea întregului oraș, timp de ani de zile.
3. Conform Memoriului Tehnic, după stația Piața Mărăști, aproape toate forajele executate atât pe aliniamentul estic al metroului, cât și pe cel sudic au întâlnit la adâncimi cuprinse între 12,50 și 25m un depozit de sare care induce riscuri geotehnice asupra structurilor metroului. Acestea trebuie eliminate prin stabilirea unor soluții tehnice adecvate. Concret, în condițiile unui pământ instabil, trebuie găsite soluții de stabilizare a săpăturilor deschise ca să nu se prăbușească. Dar Memoriul Tehnic nu suflă o vorbă despre care ar fi acestea. Mai multe stații vor fi săpate la mai puțin de 10 metri de blocuri înalte (vezi Mănăștur, Mărăști). Nu ne-a ajuns dezastrul recent de pe str. Victor Papilian, care deja pune în pericol viața familiilor de pe o stradă întreagă?”
„Tot ce avem azi sunt promisiuni politice, o documentație problematică și o prefăcătorie numită consultare publică – pe un proiect care va fi deja aprobat demult în Comisia Europeană în momentul în care va fi propus dezbaterii la Cluj-Napoca.
Noi, cetățeni responsabili ai acestui oraș, nu putem fi de acord cu această calitate îndoielnică a argumentației tehnice, a formatului administrativ și a demersului politic”, conchide Szakats

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.