Proiectul „face cinste Clujului”, dar cetățenii s-au plâns de betoane. Arhitectul Șerban Țigănaș critică modul de comunicare al Primăriei
Proiectul de regândire a malurilor Someșului a avut parte de multe critici, iar asta pentru că oamenii au văzut cu îngrijorare că se toarnă beton. Deja situația s-a calmat, odată ce pe o parte din șapa de beton s-au montat suprafețe de sport din tartan. În emisiunea Urbea9, produsă de Media9, arhitectul Șerban Țigănaș a vorbit despre această situație.
“Oamenii s-au obișnuit să spună așa (că e mult beton n.r.), au motivele lor. Dar această operațiune, să spunem, de planificare și design, pe albia Someșului, este o idee veche și o dorință veche. Și e foarte bine că s-a îndeplinit această dorință. Concursul internațional din 2017 a pus cap la cap toate aceste elemente de temă, după nici nu mai știu câți ani de acupunctură făcută pe acest subiect din toate direcțiile, «aveți grijă de Someș, ocupați-vă de el, are un potențial fantastic», și nu se întâmpla nimic. Per ansamblu, toată această discuție este foarte benefică. În detaliu, sigur că încep să apară o serie întreagă de așteptări și îngrijorări, «oare proiectele sunt bune?» Eu nu înțeleg un lucru, pe care l-am spus de mai multe ori, am dat mai multe sugestii de astfel de operațiuni. Undeva ar trebui să fie un punct de informare, niște barăci, niște machete, filme. Proiectul există, dar trebuie să cauți, să faci cercetare, să intri pe internet, să mergi eventual la Bienala de la Veneția, unde acest proiect a fost expus în pavilionul de arsenale și a făcut cinste orașului. Știe toată lumea acest lucru? Evident că nu. Și atunci Primăria trebuie să aducă proiectul explicit în fața cetățenilor, într-un astfel de punct de informare. Nu ajunge un panou, unde ai un număr de autorizație, niște date de identificare și niște elemente de titlu. Când refaci un parc, de exemplu, că s-a discutat de cel din spatele Operei, nu era mai simplu să fie oferite toate informațiile, câți copaci se taie, câți se plantează, cât beton, ce suprafață era înainte, ce suprafață va fi după aceea? Noi am mai vorbit despre calitatea comunicării dinspre Primărie spre cetățean. Sunt ele (postările pe Facebook ale primarului n.r.) explicite, sunt ele credibile, sunt documentate și fundamentate?”, a spus Șerban Țigănaș (foto).
Vezi emisiunea mai jos:
· introducerea unei piste pentru biciclete adiacent străzii 1 Decembrie 1918, în poziția actualului trotuar. Pista vă avea dublu sens și o lățime de 3 metri, fiind separată față de trotuar și față de carosabil prin fâșii plantate;
· realizarea unui nou trotuar, paralel cu pista pentru biciclete și separat față de aceasta printr-o fâșie plantată;
· deplasarea pietonilor, atât pe direcția albiei, cât și perpendicular pe aceasta se vă face prin intermediul aleilor propuse, care corespund noii terasări a malului și care asigură accesul la dotările de agrement de pe diferitele ”paliere” ale parcului.
Vor fi realizate două alei pietonale paralele cu albia și șase alei perpendiculare, de acces spre Someș și de legătură între aleile principale;
· reabilitarea traseului pietonal de mal, care asigură continuitatea circulației de tranzit și de legătură majoră cu tronsoanele învecinate, refacerea pavajului și a parapetului de protecție spre apă;
· realizarea unui podeț pietonal și ciclistic peste Someș. Capetele podețului se află la intrarea în zona Parcului ”Plaja Grigorescu” dinspre str. 1 Decembrie 1918, respectiv în zona Parcului Rozelor;
· introducerea unei traversări pietonale nesemaforizate în zona sensului giratoriu la intersecția străzilor 1 Decembrie și Mirăslău;
· relocarea traversării pietonale semaforizate pe strada 1 Decembrie 1918 (zona Heinrich Heine), în vederea îmbunătățirii accesului în zona de agrement;
· relocarea traversării pietonale nesemaforizate pe strada 1 Decembrie 1918 (zona Petuniei), în vederea îmbunătățirii accesului în zona de agrement;
· amplasarea de rasteluri pentru parcarea bicicletelor și de stații de încărcare pentru biciclete și trotinete electrice;
· refacerea și completarea plantațiilor de aliniament existente la strada 1 Decembrie 1918;
· modernizarea și reconfigurarea terenurilor de sport existente;
· modernizarea și reconfigurarea locului de joacă existent;
· pregătirea amplasării ulterioare a trei pavilioane/chioșcuri multifuncționale cu funcțiuni de alimentație publică, adiacent aleilor pietonale din zonă, prin realizarea fundației și a racordurilor la utilități;
· pregătirea amplasamentului pentru amplasarea a trei pavilioane/ chioșcuri multifuncționale/ de alimentație publică;
· prelungirea aleilor pietonale spre albia râului, sub forma a două platforme de belvedere, în vederea facilitarea accesului pietonal la apă.
Malul drept
· resistematizarea verticală a zonei cuprinse între Parcul Rozelor și Someș, în vederea eliminării obstacolelor și a asigurării accesului la râu și la zonele verzi aferente pentru toate categoriile de utilizatori;
· amenajarea unui scuar pietonal la capătul pasarelei pietonale propuse;
desființarea împrejmurii Parcului Rozelor spre Someș;
· asigurarea continuității traseului pietonal prin prelungirea acestuia spre vest, în zona de contact între parc și Someș;
· reabilitarea traseului pietonal de mal, care asigură continuitatea circulației de tranzit și de legătură majoră cu tronsoanele învecinate, refacerea pavajului și a parapetului de protecție spre apă;
Lucrările sunt realizate de Asocierea ACI Cluj (lider) – SOCOT SA – Simacek Facility Services. Valoarea contractului este de 95.686.035 lei (fără TVA), iar durata de execuţie este de 19 luni.