Proiect respins! S-a tăiat un bloc de pe planșă. Prea multe etaje, prea înghesuite
Presiunea imobiliară pe comuna Baciu este imensă. Veți spune că, într-un fel, e un lucru normal, dată fiind apropierea de Cluj.
Însă cei patru-cinci dezvoltatori din zonă pare că n-au niciun Dumnezeu când vin să-și prezinte proiectele în ședințele de urbanism de la Consiliul Județean.
Prin proiectanții lor, dezvoltatorii propun ansambluri de case sau de blocuri în zone deja extrem de aglomerate, unde și geografia locului este foarte complicată; sunt dezvoltări propuse pe dealuri, cu un regim de înălțime de S+D+ P+5E (subsol, demisol, parter, 5 etaje), poate și cu un etaj retras. Cireașa de pe tort, nu?, acest etaj retras. Nu mai vorbim despre traficul îngrozitor care se creează în fiecare zi și care devine cumplit cu orice bloc construit în aceste zone.
Este vorba și despre proiectul pe care vi-l prezentăm mai jos, propus în cea mai recentă ședință a Comisiei tehnice de urbanism de la CJ.
Proiectul despre care vorbim propune construirea unui ansamblu de șase blocuri: cinci cu un regim de înălțime S+P+5 E (subsol+parter+5 etaje), iar al șaselea de S+P+E. Calculând, ar fi cel puțin 100 de apartamente. Înghesuite pe un deal.
Unde asta? Pe strada Priveghetorii din Baciu, una dintre cele mai aglomerate zone din comună.
Proiectul este acum în faza studiului de oportunitate pentru elaborare „PUZ comasare și construire imobile locuințe colective, spații comerciale și servicii”.
Investitori sunt Andreea Sofia și Adrian Titi Prodan și firmele Riso RD Construct și Gold Gebaude. Proiectul a fost prezentat în ședința CTATU de arh. Hanga Ladislau, reprezentantul proiectantului, s.c. Plan-Trade s.r.l. din Cluj.
16.475
de metri pătrați este suprafața totală a investitorilor.
Parcela este amplasată în intravilanul comunei Baciu, în zona nord-estică a localității. Zona este mobilată din punct de vedere urbanistic, în ultimii ani apărând tendința de amplasare a noi construcții cu funcțiuni de locuințe, servicii și spații comerciale, cu regim de înălțime variind între D+P+3E, D+P+3E+R, D+P+4E+R.
Proiectantul a transmis că beneficiarii investiției au renunțat la o suprafață de 4.019 de metri pătrați, întrucât la nord și la est terenul studiat se învecinează cu o linie de înaltă tensiune de 20 kv, iar Electrica impune restricții de construcții în aceste zone.
11.361
de metri pătrați este suprafața pe care urmează să fie realizată această investiție.
În plus, a mai spus Hanga Ladislau, drumul de coastă s-a suprapus cu terenul beneficiarilor, astfel încât din suprafața totală aceștia au fost nevoiți să mai renunțe la 1.095 de metri pătrați. Astfel încât din cei 16.475 de metri pătrați, beneficiarii au rămas cu 11.361 de metri pătrați.
336
de locuri de parcare, la sol și în subsol, ar urma să fie realizate aici.
Parcajele sunt de-a lungul drumului aflat la sudul proprietății. Hanga a spus că la sol vor fi 91 de locuri de parcare, iar la subsol încă 245. Deci un total de 336 locuri de parcare pentru această investiție.
Terenul studiat are următoarele vecinătăți:
- la sud: ansamblu mixt;
- la vest: strada Castanilor;
- la est: strada Privighetorii;
- la nord: strada Cometei.
Proiectantul a mai transmis că organizarea pe terenul proprietate vine să completeze amenajările stradale existente și că toate construcțiile vor beneficia de infrastructura stradală și edilitară prin extinderea celei existente.
Recomandările și nemulțumirile arhitectului șef
Arhitectul șef al județului, Claudiu Salanță, a spus, la finalul prezentării, că proiectul are nevoie de o zonă verde care să completeze zona studiată cu imobilele învecinate la sud (P+3).
Claudiu Salanță a recomandat, în plus, ca profilul drumului aflat la nordul investiției să fie mai generos (de cel puțin 16 metri). Drumul se va conecta cu centura metropolitană și de centura Baciu – Florești.
Arhitectul șef a mai spus că proiectul prezentat are un CUT (coeficient de utilizare a terenului – n.r.) prea mare, de 1,30, în condițiile în care în zonă CUT-ul este de un procent (cu o singură derogare, de 1,16, dar aici investitorul a construit o grădiniță).
„Dumneavoastră cu ce veniți?”
„Întrebarea este: dumneavoastră cu ce veniți ca dotare, ca investiție publică? Sau ca rezolvare a unei disfuncționalități, astfel încât să se justifice un procent de 1,30?”, l-a chestionat arhitectul șef pe reprezentantul proiectantului.
Arhitectul șef a mai transmis că în zonă, regimul de înălțime al imobilelor este D+P+3E (demisol, parter, 3 etaje), nicidecum S+D+P+5E. În final, Claudiu Salanță i-a recomandat proiectantului să renunțe la parcările de la sol (cele 91), întrucât le-ar crea un imens deranj locuitorilor din blocurile învecinate: din cauza terenului în pantă, farurile mașinilor ar da exact în ferestrele lor.
„Unde vor construi oamenii ăștia, dacă sunt învecinați cu linia de înaltă tensiune?”, s-a interesat Alin Tișe, care conduce ședințele Comisiei de urbanism.
„Unde spune regulamentul”, a răspuns calm Claudiu Salanță, adăugând că înțelege apetitul investitorilor de a maximiza fiecare metru pătrat, dar în situația de față nu se poate. Arhitectul șef a propus ca investitorii să renunțe la un imobil din cele 6 de pe planșă.
Alin Tișe a recomandat un aviz nefavorabil cu refacerea planșelor, ținând cont de obiecțiile avute de arhitectul șef și și revenirea într-o ședință ulterioară. Proiectul a fost respins cu 6 voturi.