Poate vrea și Emil Boc să afle ce spun clujenii despre metrou. „Fă copii mulți care să facă nepoți să prindă metroul”

Lucrările la metroul din Cluj-Napoca avansează extrem de lent, iar întârzierea pare să fi erodat încrederea clujenilor. Pe Reddit, în comunitatea r/Cluj, a fost deschis un fir de discuție intitulat sugestiv „Metrou: mort a fost și n-a înviat”, care a adunat în scurt timp zeci de comentarii, majoritatea marcate de dezamăgire și scepticism.
Un cetățean mai șugubăț a scris: „Fă copii mulți care să facă nepoți să prindă metroul”. Unii au arătat că și metroul din Salonic a durat 30 de ani.
Un utilizator a realizat o listă de proiecte alternative, pe care le consideră mai urgente și mai eficiente decât metroul: tramvai Florești-Calvaria, tren metropolitan, benzi dedicate pentru autobuze pe toate străzile cu patru benzi, pasaje la Mărăști și Tăietura Turcului, piste de biciclete bine separate, parcări etajate la intrările în oraș și, nu în ultimul rând, centurile de nord și Florești.
„Toate astea sunt mult mai ieftine și aduc beneficii mult mai mari față de fantasmagoria numită metrou… doar exproprierile costă cât o autostradă”, scrie acesta.
„Când le-am zis că înainte de 2032 nu va fi gata, au râs de mine”
Altcineva povestește că a fost luat în derâdere de prieteni pentru pesimismul său: „Când le-am zis că mai repede de 2032 nu o să avem metrou, au râs de mine. Acum serios, toate lucrările de infrastructură din Cluj se mișcă cu viteza melcului turbat în marșarier”.
Comentariile fac referire la alte proiecte întârziate, precum podul peste Someș din Mărăști, pasajul de la Platinia sau park & ride-ul de la aeroport.
„Proiectul e picat, dar nu se spune nimic oficial”
O altă opinie exprimată frecvent este că proiectul ar fi deja abandonat, dar că administrația nu recunoaște acest lucru din rațiuni electorale: „Cred că deja se știe că proiectul e picat (din acest motiv constructorul mimează lucrări), dar încă nu se spune nimic oficial”.
Costurile uriașe sunt un alt punct sensibil. „Metroul e efectiv prea scump. Va falimenta primăria în câțiva ani. Când vor simți că le ajunge cuțitul la os, vor porni lucrările în speranța unei ultime suște la terenurile super valoroase care vor apărea”, afirmă un alt utilizator.
„Proiect neverosimil pentru un oraș ca Clujul”
Există și o critică mai conceptuală: că un asemenea proiect nu este fezabil pentru un oraș de dimensiunea Clujului, cu topografie dificilă și o administrație cu resurse limitate: „Să îngropi miliarde de euro între niște dealuri, când cu 2–4 miliarde poți ridica un oraș de la zero?”.
Pe lângă trenul metropolitan, utilizatorii sugerează extinderea rețelei de tramvaie, construirea de pasaje, reabilitarea Cetățuii, extinderea aeroportului, modernizarea blocurilor comuniste și a școlilor, un sistem Bus Rapid Transit și revitalizarea cartierelor.
„S-ar fi putut implementa un sistem întreg de mobilitate urbană cu bani mai puțini și într-un timp mult mai scurt”, se conchide într-unul dintre cele mai apreciate comentarii.