„Pentru primar, interesul suprem nu mai este să se construiască ceva, orice, la ‘metrou’. Pentru el, interesul suprem e să scape politic”

Autor  Ionel Lespuc   în       2 luni în urmã  

Proiectul metroului din Cluj-Napoca este în continuare departe de execuție, iar ritmul de lucru este nesatisfăcător, afirmă activistul civic Szakáts István, într-o postare publică ce denunță blocajele tehnice și administrative care afectează serios implementarea investiției. El notează că, la o vizită de teren efectuată în 4 iulie 2025, a găsit „doar doi muncitori care urmăreau un excavator”, iar activitatea reală de pe șantier era aproape inexistentă.

„Acum 3 zile, pe șantierul metroului în continuare nu se întâmplă nimic, dar nimic semnificativ”, scrie Szakáts.

Printre problemele semnalate se numără întârzierile majore în proiectare, în special la stațiile Teilor, Copiilor, Sănătății și Prieteniei, care, potrivit lui, nu sunt încă finalizate. În lipsa documentației tehnice clare, constructorul Gülermak nu are ce lucra efectiv pe teren.

Într-un stil ironic, Szakáts descrie blocajul birocratic și lipsa de coerență între planificare și execuție:

„Ce să sapi când nici nu știi ce sapi? În ședințele de lucru de la primărie, supervizorii îi ceartă pe turci pentru întârzieri, care doar ridică din umeri și zic ‘bahis’ – adică țeapă –, și ‘nerde kaşkalo’ – adică unde-s banii.”

O situație critică identificată de autor este legată de zona Vivo, unde proiectanții ar fi omis în faza de licitație existența a 45 de piloți forați, peste care a fost trasată linia metroului. Soluțiile tehnice de remediere sunt costisitoare și presupun întârzieri semnificative.

„Acum se scarpină în cap: ce să facă cu ei? Să-i scoată? Tehnic, se poate orice. Dar în cât timp? Și cu ce bani?”

Szakáts sugerează că, în condițiile actuale, dacă proiectul ar fi fost finanțat prin PNRR, ar fi fost deja un eșec garantat:

„Chiar dacă turcii ar mânca jar, tot n-ar prea avea ce să scurteze la execuție. Cârtițele ar fi apte de lucru în 1 august 2026. Termenul limită PNRR? 31 iulie 2026. Cade cortina.”

De altfel, termenul de finalizare pentru această primă etapă de execuție a metroului este acum estimat, oficial, pentru anul 2032, conform platformei Primăriei Cluj-Napoca. Postarea activistului aduce o critică directă și la adresa modului în care administrația locală gestionează comunicarea publică:

„Jocul s-a schimbat. Pentru primar, interesul suprem nu mai este să se construiască ceva, orice, la ‘metrou’. Pentru el, interesul suprem e să scape politic.”

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.