Pasaj subteran nou în Cluj. Se pregătește una dintre cele mai mari intervenții de infrastructură din oraș

Municipalitatea clujeană pregătește o investiție de amploare în infrastructura de trafic: un pasaj rutier subteran la intersecția Bulevardului Muncii cu strada Oașului. Proiectul, aflat în faza de Plan Urbanistic Zonal (PUZ), vizează fluidizarea uneia dintre cele mai congestionate intersecții din oraș, unde astăzi un sens giratoriu nu mai face față fluxurilor ridicate de trafic, în special la orele de vârf.
Acest plan de realizare a pasajului subteran schimbă PUZ-urilor unor investiții private. De aceea, luni, în ședința Comisiei de amenajare a teritoriului și urbanism se vor rediscuta proiectele Elite City (B-dul Muncii, intersecție cu strada Fabricii) și Lucarom-Annadona (B-dul Muncii, intersecție cu strada Byron), aprobate prin hotărâri de Consiliu Local în 2021, respectiv 2022.
Un nod critic pentru estul orașului
Intersecția se află la confluența a două artere majore: Bulevardul Muncii și DN1C / strada Oașului. Zona este traversată și de linia de tramvai și deservită de mai multe trasee de autobuz, ceea ce o transformă într-un punct de presiune major pe infrastructura rutieră. Vestea bună este că, de anul acesta, probabil, traficul greu va fi interzis în această zonă a Clujului, prin inaugurarea DEx4 Tureni.
Conform documentației PUZ, se va realiza un pasaj rutier unidirecțional subteran, cu lungimea de aproximativ 114 metri și rampe de acces între 82 și 100 metri. Banda de circulație va avea 4 metri lățime, la care se adaugă trotuare de serviciu de 0,75 metri. Gabaritul minim de trecere va fi de 4,5 metri, permițând accesul vehiculelor de mare tonaj și al transportului public.
Reconfigurări majore în jurul pasajului
Proiectul presupune:
-
reproiectarea sensului giratoriu din intersecția Oașului – Muncii – Fânațelor – Byron;
-
relocarea stației de tramvai după noul sens giratoriu, cu peroane acoperite;
-
reabilitarea podului existent peste pârâul Chinteni;
-
reproiectarea trotuarelor și racordarea străzilor adiacente.
În total, lungimea lucrărilor proiectate este de aproximativ 444 metri, iar linia de tramvai va rămâne în zona mediană a carosabilului.
Proiectul este realizat de arhitecții Petrică Maier-Drăgan și Octav Silviu Olănescu.
Terenul studiat este liber de construcții, dar situat într-o zonă geologică complexă, în apropierea Văii Chintăului și a dealului Fânațelor, unde există istoric alunecări de teren. Prin urmare, stabilizarea structurii pasajului va necesita lucrări speciale, inclusiv execuția de piloți secanți și reconfigurarea rețelelor subterane de utilități.
După aprobarea PUZ-ului de către CTATU, luni, proiectul va aștepta avizul arhitectului-șef și va ajunge la vot în Consiliul Local Cluj-Napoca. Urmează apoi pașii spre obținerea autorizației de construire.