Nu ne comparăm nici cu Polonia la centre comerciale. „Avem nevoie de un mall nou în fiecare reședință de județ”
Densitatea spaţiilor de retail a ajuns în primul trimestru din 2024 la 200 de metri pătrați la mia de locuitori în România. Este un indicator de dezvoltare și progres al românilor; tot mai multe branduri mari se pregătesc să intre și pe piața noastră. Altele continuă să ezite. Specialiștii compară ceea ce se întâmplă în România cu Polonia, țară de referință în Europa Centrală și de Est.
4,36
milioane de metri pătrați de centre comerciale moderne are astăzi România.
Comparativ, Polonia a ajuns la 14,12 milioane de metri pătrați de spaţii moderne de retail, dar la o populaţie dublă.
„România ar trebui să fie puţin sub jumătatea Poloniei ca retail, deci vorbim de un potenţial de retail de încă aproape 2-3 milioane de metri referință. Astfel, avem nevoie de un mall sau un retail stradal dezvoltat şi retail parcuri noi în toate capitalele de judeţ“, a explicat Carmen Ravon, companiei de consultanţă CBRE, în cadrul emisiunii ZF „Investiţi în România!”
Marii dezvoltatori de malluri se concentrează pe proiecte ample, multe dintre ele cu mai multe componente, venind alături de retail cu birouri, rezidenţial şi un portofoliu mai larg de servicii.
„Sunt proiecte de anvergură anunţate la Cluj, sunt multe parcuri de retail. Cine face acum un mall, îl face să fie un centru regional, cu o suprafaţă închiriabilă mare. De partea cealaltă, parcurile de retail încă sunt în mare trend şi proprietarii mizează pe extinderea lor, acolo unde este spaţiu“, a explicat Carmen Ravon.
Clujul are proiecte avansate de centre comerciale. Iulius Group intenționează să ridice aici cel mai mare mall din România, în cadrul unui proiect mixed-use, iar un alt mall ar urma fie realizat de asocierea Prime Kapital/MAS REI.