Metroul este NERENTABIL financiar. Dovada că vom plăti și noi, și copiii noștri. „Datele sunt dinamită curată”
Specialiștii care au realizat studiul de fezabilitate pentru metrou scriu clar în documentație că acesta va fi nerentabil din punct de vedere financiar. Că, practic, va da faliment dacă nu va fi susținut financiar de primării (Cluj-Napoca, Florești) sau de altcineva. Acest lucru a fost observat de un reprezentant al societății civile, Răzvan Radu, înaintea ședinței extraordinare de luni a Consiliului Local, întrunită pentru a aproba studiul de fezabilitate.
„Investiția este nerentabilă financiar”, scris negru pe alb, în hotărârea de consiliu local. Vin o gramadă de „dar, dar, dar”, ca să forțeze. Nu sunt economist să pricep ce înseamnă acele denumiri, dar pricep ce înseamnă „nerentabilă financiar”.
Pe de altă parte, da, e posibil (sau nu) ca metroul să rezolve alte probleme, cum ar fi traficul, deși probabil că vor exista destui clujeni care nu vor renunța la automobil ca să meargă la serviciu cu trenul de sub pământ.
Media9 a apelat la serviciile unui economist, Mihai Șerban. „Dacă aș fi în locul Primăriei nu m-aș înhăma la un proiect atât de riscant și de costisitor. Îmbucăm mai mult decât putem mesteca; sunt mari șanse să ne rămână mâncarea în gât. Cu implicare financiară a Primăriei, profitul va fi de – 6%. Acesta este raportul dintre costul investiției și valoarea din exploatare pe care acea investiție poate să o aducă. Datele sunt dinamită curată. Nu ar trebui să facem investiții fără să existe un echilibru financiar, mai ales că se știe că statul este un administrator foarte slab. Riscăm să avem o cheltuială perpetuă. Asumarea unei asemenea investiții pune o presiune uriașă asupra bugetului local, asta dacă nu vor fi prețuri prohibitive la biletul de metrou”, a spus Șerban.
Acum există confirmarea scrisă, dar mai mulți specialiști ai Clujului și-au pus problema rentabilității metroului de-a lungul ultimei perioade. Iată ce spunea Eugen Pănescu, arhitect Planwerk:
„Metroul nu mi se pare o idee nepotrivită, dar cred că este o idee care ar trebui să stea în urma altor proiecte, mai rapid de făcut și cu un impact mai direct. Grijile mele sunt de a-mi închipui cum rețeaua propusă va deservi bine densitățile de populație și mobilitatea pe tot traseul propus și mai ales de unde o să vină banii de întreținere. Pentru că banii de realizare a unui asemenea proiect pot să vină din PNRR sau din alte surse, dar problemele financiare încep în funcționare. Întreținerea este un cost major și poate fi susținut din mobilitatea populației, dar densitățile din Cluj nu justifică metroul”.
Eventuala susținere a metroului din bugetul local înseamnă că tot noi, clujenii, vom scoate bani în plus din buzunare și că, în loc de investiții necesare, vom trimite milioane de euro ca să acopere pierderile trenului subteran.