Metroul Clujului: echilibristică pe sârmă, cu lopata în mână. Cinci foști premieri au luat lopata în mână anul trecut, dar prima săpătură adevărată s-a făcut ieri

Clujul continuă să meargă pe sârmă cu proiectul metroului, iar echilibristul-șef este primarul Emil Boc. Într-un moment în care nu sunt bani guvernamentali pentru multe proiecte vitale – cum ar fi autostrăzile ce ar deservi milioane de români – Clujul cere aproape 9 miliarde de lei pentru o lucrare care vizează direct doar zona metropolitană.
Spectacol la fiecare pas
Anul trecut, cinci foști premieri s-au strâns la Cluj pentru a inaugura săpăturile metroului. Au dat la lopată, s-au fotografiat, au vorbit despre „moment istoric”. Un an mai târziu aflăm că, de fapt, abia ieri a început săpătura reală, la puțul de lansare a TBM-urilor.
Și de această dată a fost fast: șantier, tiktok-uri, declarații. În realitate, momentul marchează doar începerea lucrului la o singură componentă a unui proiect imens, pentru care finanțarea completă e departe de a fi asigurată.
Constructorul turc Gulermak a primit un avans consistent și acum muncește pentru ei, dar întrebarea rămâne: ce se va întâmpla după ce acești bani se vor termina? Nici Guvernul, nici Primăria nu au un răspuns realist.
Sursele de finanțare – sau „lista de dorințe”
Emil Boc vorbește de ani de zile despre un „mix” de surse: fonduri europene (PNRR sau fonduri de coeziune), fonduri naționale și bonduri verzi.
- PNRR – sumele mari vin greu, întrucât reformele asumate nu s-au produs;
- Fondurile de coeziune – mult sub valoarea totală a proiectelor de infrastructură deja anunțate;
- Bugetul național – statul e în deficit și cu probleme în a acoperi salariile;
- Bondurile verzi – deja promise pentru multe alte proiecte de mediu.
De fiecare dată, Clujul a s-a ales cu sune importante la finalul exercițiilor financiare, întrucât alte administrații nu au reușit să absoarbă banii. Asta e unica speranță și acum, deși pare că primarii și președinții de consilii județene s-au cam trezit.
O sârmă tot mai subțire
Metroul Clujului seamănă acum cu un număr de circ: primarul merge pe sârmă, ținând în mâini o bară pe care tot adaugă greutăți – inaugurări pompoase, promisiuni, fotografii. Problema e că, dacă la final metroul nu se va face, fiecare dintre aceste „momente istorice” îi va fi va servi drept sac mare de balast pentru cariera sa politică viitoare. Care o fi aceea.