Metrou versus Someșul navigabil. Ce spune un arhitect bucureștean
Prezent într-o emisiune la Cluj, arhitectul bucureștean Cătălin Iclozan, coordonatorul echipei de proiectare a cartierului Transilvania Smart City (TSC), a fost de părere că un alt proiect ar putea fi mai fezabil decât metroul: Someșul navigabil.
Cătălin Iclozan. Captură foto: Napoca FM
„Pentru un oraș de talia Bucureștiului, care are peste trei milioane de locuitori și o suprafață imensă, da, merită să faci un metrou. Dar pentru Cluj, un oraș mult mai mic, nu cred că merită să sapi în dealurile ăstea, că nu sunt stabile.
Avem exemplul autostrăzii care a fost făcută și curge la vale și din când în când trebuie să o peticească și să-i mai bage niște piloni de sprijin. Eu n-aș da bani pe metrou. Aș da banii pe acel tren care să urmărească centura, care înțeleg că se va face.
Să dea și roată orașului. Aș lega foarte tare Floreștiul de Cluj. Și apropos de Florești și Cluj: există un râu.Toate marile orașe s-au născut pe râuri, niciodată în pustiu. Noi, românii, nu ne folosim apele, râurile.
Dacă mergi în Germania, orice canal, dar nu râu, ci un canal de patru metri, are două barje de aprovizionare pentru câteva magazine, pentru autobuze etc. Eu mi-aș dori un Someș navigabil, care să fie și la Cluj.
E mai ieftin să faci câteva diguri din beton de câțiva metri sau din pământ și două ecluze versus metrou. Sapă o stație de metrou să vezi la ce adâncime ajungi, să vezi ce scoți de acolo, ce suprafață, ce volum de pământ trebuie să escavezi de acolo ca să fie înfigi un metrou…
No, dar dacă Clujul își dorește metrou, ca să fie al doilea oraș după București, asta e…”, a explicat, la Napoca live, arhitectul Cătălin Iclozan.
Transilvania Smart City se consideră cel mai mare proiect imobiliar din sud-estul Europei, cu o abordare inovatoare în ce privește dezvoltarea confortului și a vieții inteligente. Este un proiect cu peste 10.000 de unități de locuit, însemnând aproximativ 40 de blocuri de locuințe și peste 30.000 de locuitori.