Măsura Primăriei pe care Șerban Țigănaș o contestă vehement. „Este aberant, o viziune conservatoare”


Cunoscutul arhitect clujean Șerban Țigănaș intervine, în emisiunea Urbea9, produsă de Media9, în subiectul casei de pe strada Brâncuși care nu se poate mansarda, întrucât se află într-o zonă de restructurare urbană prevăzută în planul urbanistic general. Lumea a fost uimită să audă ce s-a discutat în ședința comisiei de urbanism a Primăriei, de luni. Proprietarul nu își poate construi o mansardă în podul existent; mai degrabă i se recomandă să demoleze casa, întrucât acolo sunt prevăzute blocuri cu șase etaje. Ironia este că nici bloc nu ar putea construi momentan, întrucât autorizările pe strada Brâncuși sunt blocate pe motiv de trafic.
Șerban Țigănaș, fost președinte al Ordinului Arhitecților din România, crede că s-a luat o decizie greșită în ceea ce privește beneficiarul casei; mai consideră și că este aberant ca oamenii care au intenții să construiască pe strada Brâncuși să plătească pentru că pe strada lor s-a creat un trafic de tranzit, către Borhanci.
“Amenajarea unei mansarde nu este o problemă de urbanism. Este o problemă de arhitectură, de construcții, cred că orice volum care există trebuie fructificat la maximum și asta nu afectează pe termen lung destinul unei zone, restructurarea ei sau felul în care va arăta o stradă. Este vorba despre un regulament de urbanism care are și bune și rele. Orice astfel de regulament trebuie să ofere stimulente pentru dezvoltarea zonei. Acolo (pe Brâncuși n.r.) sunt oferite aceste stimulente, adică posibilitatea de a construi mai mult decât este construit acum. Efectele s-au văzut. Măsura este contrazisă de o altă măsură, cea cu reglementarea traficului și cu amânarea autorizării construcțiilor, o invenție a Clujului. Eu sunt total împotriva acestei idei și pot să explic. Oamenii aceia care au proprietăți, terenuri, sau construiesc pe Brâncuși, nu au nicio vină că tot Borhanciului trece pe acolo. Asta este o problemă care nu ar trebui să îi afecteze pe ei. Nu poți spune că «Domnule, nu poți să construiești pe această stradă pentru că un cartier întreg este legat de centrul orașului și folosește strada ta, iar traficul pe care l-ai produce tu cu câteva apartamente este prea mult.» Lucrul acesta este aberant, o să îl punctez de câte ori am ocazia, pentru că este o viziune conservatoare care frânează lucrurile și permite alte tipuri de speculații și de acțiuni imobiliare. Dar revenind la justețea unei astfel de măsuri, ce nu s-a întâmplat în acest regulament de restructurare, nu s-au făcut niște simulări și niște aprofundări ale regulamentului, care să se studieze cum se pot lega aceste construcții mai ample care se permit pe Brâncuși de terenurile învecinate, care sunt într-adevăr terenuri cu case parter, parter și etaj. Și atunci se generează acolo coliziuni arhitecturale greu de rezolvat. Adică stimulentul este foarte clar, strada Brâncuși este o stradă importantă, i se conferă un regim de bulevard, cresc prețurile terenurilor. Toată lumea poate să spună să îți iei o sacoșă de bani și să îți cumperi ceva mai bun altundeva. Dar poate nu vrei să te muți. Toată problema cu restructurarea presupune niște orizonturi de timp și eficiența unei asemenea măsuri. (…) Măsura poate fi justă, dar mă îndoiesc că și eficientă”, a spus Șerban Țigănaș.
Primarul Emil Boc a anunțat că, de la 1 februarie 2022, toate proiectele care privesc dezvoltarea străzii Brâncuși se blochează până la apariția unor alte variante de mobilitate.
Vedeți mai jos emisiunea Urbea9, cu Șerban Țigănaș.