Mănăștur, mon amour. Modificare radicală propusă pentru zona sensului giratoriu de pe strada Primăverii

Autor  Ionel Lespuc   în       4 years în urmã     6698 Vizualizări.  

O echipă de arhitecți clujeni a realizat un ghid de regenerare urbană, în care a propus soluții pentru îmbunătățirea confortului din marile cartiere ale municipiului. Soluțiile au fost prezentate în cadrul Centrului de imaginație și inovare civică (CIIC), în cadrul dezbaterii privind Strategia integrată de dezvoltare urbană. Nu e nicio surpriză că ochii au căzut rapid pe situația din Mănăștur, cel mai mare cartier al Clujului.

Arhitectul Octav Olănescu a inclus în prezentarea sa imaginea modificată a zonei actualului sens giratoriu de pe strada Primăverii, la intersecția cu Izlazului. Dacă privim imaginile, vom vedea că strada ar urma să urmeze traseul liniei de tramvai, iar pe margini sunt prevăzute zone largi pentru pietoni, cu vegetație abundentă.

“Printr-o reconfigurare a modului în care este organizat carosabilul, se poate reda pietonului o bună parte din spațiul acaparat de circulația auto. Bineînțeles, lăsând funcțională toată circulația auto. Toată această zonă poate să devină o componentă majoră a unui sistem verde. Zona se se poate însufleți cu foarte mulă vegerație, inclusiv strada izlazului, cu aliniament de arbori. Sunt niște intervenții care pot părea radicale, dar le considerăm a fi oportune”, a spus Olănescu. Acesta a subliniat că și zona de sub podul Calvaria ar trebui reconfigurată, oferind mai mult spațiu pietonilor, bicicliștilor și vegetației.

Octav Olănescu a propus și o reorganizare a cartierului, pe principiul “insulelor urbane”, cu șase centre de cartier. Principiul ar fi cel al proximității – organizarea unor comunități locale aflate la cel mult 200-400 de metri depărtare. Fiecare insulă ar trebui să aibă propriul parc, creșă, diverse dotări de cartier. Centralele termice au fost evidențiate în plan, socotindu-se că, după ce nu vor mai fi utilizate ca atare, ar putea deveni spații de întâlnire ale comunităților locale.

Iată care ar fi “micro-raioanele” identificate: 

  • Strada Primăverii
  • Big
  • Minerva
  • Mănăștur Est – Kaufland
  • Mănăștur Vest
  • Calea Florești – Billa

Arhitecții au cerut și un coridor ecologic, care să urmeze părâul Calvaria, acolo unde acesta nu este întubat. Pe malul său ar urma să se creeze zone pietonale și piste de biciclete.

Cele 4 dezbateri sunt parte a proiectului ,,Creșterea transparenței decizionale și simplificarea procedurilor administrative pentru cetățeni – ANTO – CIIC’’, finanțat prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă 2014 -2020 (POCA).

Proiectul are două componente:
– design-ul, dezvoltarea si implementarea unui sistem electronic de digitalizare și simplificare a serviciilor publice oferite cetățenilor Municipiului Cluj-Napoca prin implementarea funcționarului public electronic si virtual – ANTONIA.
și
– utilizarea Centrului de Inovare și Imaginație Civică în planificarea strategică a proceselor de inovare socială, pentru creșterea transparenței decizionale și simplificarea procedurilor oferite cetățenilor municipiului Cluj-Napoca.

Mai multe detalii despre proiect găsiți pe site-ul Primăriei Cluj-Napoca, accesând următorul link:

https://primariaclujnapoca.ro/cetateni/centrul-de-inovare-si-imaginatie-civica/

About