MAGISTRALA 300. Nici melcul nu merge atât de încet! Stadiul lucrărilor în luna august pe cele 4 loturi de cale ferată dintre Cluj-Napoca și Oradea
Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a publicat pe site-ul propriu Stadiul proiectelor de reabilitare sau de modernizare infrastructură feroviară, finanțate din fonduri externe nerambursabile. Proiecte aflate în execuție cu cele mai recente date tehnice din luna august 2024.
Avansul șantierelor feroviare pe M300 în august 2024
Printre șantierele de cale ferată din țară la care se lucrează se află și cele patru loturi de pe Magistrala 300 Cluj-Napoca – Oradea – vamă Ungaria (166 kilometri).
VIDEO: Kreative Wheels RO
Media9 vă prezintă stadiul lucrărilor pe aceste loturi, dar și date tehnice pentru fiecare lot în parte pe luna august 2024. Progresele pe cele 4 loturi sunt cuprinse între 0% și 2 procente. Un simplu calcul ne arată că în varianta de 2% pe lună, lucrările nu s-ar încadra în termenul stabilit prin PNRR (iulie 2026).
Calculul arată că 2 procente x 23 de luni = 46%. Adică s-ar ajunge la un stadiu fizic al lucrărilor de sub 50%. La care s-ar adăuga procentul realizat până în luna august 2024 pe fiecare lot (de ex., pe lotul 1 s-a ajuns în august 2024 la un stadiu de 13%; deci 13% + 46% cât am calculat până în iulie 2026 = 59%). Deci nu e de ajuns. Așadar, ar trebui un progres de cel puțin 4% în fiecare lună pentru a se încadra în termenul cerut de PNRR. Chiar mai mult de 4% în cazul lotului 3, care acum are un progres de numai 2,5 procente. Revenind. Iată care sunt progresele realizate pe cele 4 loturi în luna august față de luna precedentă:
Lotul 1 Cluj-Napoca – Aghireș
- Lungime: 30,41 kilometri;
- Constructor: Asocierea Railworks formată din Alstom Transport (lider) și Arcada Company S.A.;
- Stadiul fizic execuție: 13% (11% în luna iulie)/avans față de luna precedentă: 2%;
- Data începerii: 30.01.2023;
- Data finalizării: august 2026;
- Valoare lucrări: 1,611 miliarde lei (fără TVA);
- Lucrări în derulare.
Lotul 2 Aghireș – Poieni
- Lungime: 36,530 kilometri;
- Constructor: Asocierea Railworks formată din Alstom Transport (lider) și Arcada Company S.A.;
- Stadiul fizic execuție: 17% (17 % în luna iulie)/avans față de luna precedentă: 0%;
- Data începerii: 25.01.2023;
- Data finalizării: august 2026;
- Valoare lucrări: 1,535 miliarde lei (fără TVA);
- Lucrări în derulare.
Lotul 3 Poieni – Aleșd
- Lungime: 52,74 kilometri;
- Constructor: Asocierea FCC Construccion – Gulermak;
- Stadiul fizic execuție: 2,50% (2,50% în luna iulie)/avans față de luna precedentă: 0%;
- Data începerii: 16.01.2023;
- Data finalizării: august 2026;
- Valoare lucrări: 2,117 miliarde lei (fără TVA);
- În data de 12.04. 2024 au început lucrările de execuție.
Lotul 4 Aleșd – frontieră Ungaria (VIDEO mai jos)
- Lungime: 46,744 kilometri;
- Constructor: Asocierea Webuild SPA Impresa Pizzarotti & C SPA – Salcef SPA;
- Stadiul fizic execuție: 6,22% (5 % în luna iulie)/avans față de luna precedentă: 1,22%;;
- Data începerii: 23.01.2023;
- Data finalizării: august 2026;
- Valoare lucrări: 2,416 miliarde lei (fără TVA);
- Derulare activități de proiectare.
Obiectivul de investiții:
„Electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor (166,2 km)”.
Obiectivul este finanțat cu fonduri nerambursabile prevăzute în Planul Naţional de Relansare şi Rezilienţă (PNRR).
Modernizarea acestei linii ferate va cuprinde și aducerea la standarde europene a 11 stații, 11 halte și 21 de puncte de oprire, astfel:
- 11 staţii CF: Cluj Napoca , Aghireș, Huedin, Poieni, Bratca, Aleșd, Tileagd, Oșorhei, Oradea Est, Oradea, Episcopia Bihor;
- 11 halte de mișcare: Baciu Triaj , Gârbău, Stana, Brăișoru, Ciucea, Lacu Crișului, Piatra Craiului, Bulz, Șuncuiuș, Vadu Crișului, Butan;
- 21 de puncte de oprire: Tetarom, Baciu, Suceag, Rădaia, Mera, Nădăşel, Macău, Doroltu, Aghireş, Jebuc, Bologa, Valea Drăganului, Negreni, Stâna de Vale, Bălnaca, Vadu Crişului, Aleşd, Tețchea, Telechiu, Săbolciu, Săcădat;
Gara Cluj-Napoca va fi modernizată
Proiectul presupune și modernizarea Gării Cluj-Napoca. Peroanele, care vor avea lungimea de 400 m și lățimea de 6,55 m, vor fi prevăzute cu câte o rampă de acces pentru persoanele cu handicap locomotor sau pentru pasagerii cu cărucioare sau trollere voluminoase.
Iluminatul peroanelor se va realiza cu corpuri echipate cu leduri cu o putere de aproximativ 100 W, amplasate pe stâlpi metalici cu înălțimea de șase metri.
Cât privește liniile, șapte vor fi desfinţate, iar nouă reabilitate. Viteza maximă de circulație prin stație este de 30 km/h.
Gara Oradea va avea o nouă înfățișare
Modernizarea Gării Oradea va presupune construcția unor peroane lungi de 400 m și late de 6,55 m, care vor fi prevăzute cu câte o rampă de acces. La fel ca la Cluj-Napoca, iluminatul peroanelor se va realiza cu corpuri pe bază de cu leduri.