Luna viitoare se termină banii pentru autostrăzi. Ce urmează?

Autor  admin   în       6 zile în urmã  

Autostrăzile României riscă să intre pe avarie. Potrivit Asociației Pro Infrastructură (API), luna viitoare se golesc conturile Ministerului Transporturilor destinate șantierelor rutiere. Și, cum bugetul e deja făcut praf, mingea e acum la politicieni, care par să decidă tot „în coaliție”, adică pe repede înainte și fără transparență.

În această atmosferă de incertitudine, constructorii își fac calculele. Umbrărescu – lider absolut pe șantierele de autostrăzi – este cel mai expus, mai ales pe A7, unde are nu mai puțin de 10 loturi între Buzău și Pașcani. Diferența între lucrările executate și plățile primite este de aproximativ 21%, un procent peste media de 14-15% întâlnită pe alte șantiere.

Totuși, API subliniază că în 2025 statul nu a întârziat plățile către UMB – ba chiar facturile au fost achitate, în medie, în două-trei săptămâni, departe de termenul legal de 60 de zile. În prezent, există facturi în valoare de 1,1 miliarde lei, cea mai veche emisă pe 1 august, iar recent s-au plătit 300 milioane lei către grupul UMB.

Problema e că acest ritm de plată poate fi frânat brusc dacă Transporturile nu primesc 4-5 miliarde lei în plus la rectificarea bugetară din septembrie.

API atrage atenția că România are contractate prea multe proiecte rutiere majore – în valoare totală de peste 25 miliarde euro – dar doar 5,5 miliarde euro disponibili prin Programul Transport, bani care se vor epuiza până în 2027-2028. În această listă intră autostrăzi și drumuri expres deja semnate sau în fază avansată de finanțare, plus tronsoane scoase recent din PNRR.

Ce se întâmplă cu Autostrada Transilvania

1. Loturile Nădășelu – Zimbor – Poarta Sălajului avansează bine

  • Secțiunea Nădășelu – Zimbor (aproximativ 30,06 km), lucrată de asocierea UMB–Tehnostrade–Electromontaj, este gata în proporție de 84% (iulie 2025) și se estimează că ar putea fi finalizată între trimestrul II și IV 2026. 
  • Secțiunea Zimbor – Poarta Sălajului, cu o lungime de 12,24 km, este în stadiu de 77% fizic și ar putea fi gata tot între T4 2025 și T2 2026. 

2. Obiectiv: 27 km finali până la sfârșitul anului

API menționează că, dacă UMB și CNAIR se mobilizează corespunzător — atât logistic cât și birocratic — există șansa ca 12 km (Zimbor – Poarta Sălajului) sau chiar 27 km (inclusiv până la sud de Topa Mică) să fie dați în trafic până la finalul acestui an.

 Conexiunea completă între Cluj-Napoca și Oradea însă poate dura până în 2031: din cei circa 160 km ai A3 în vest, mare parte e neterminată, iar totuși un tronson avansat precum cel dintre Nădășelu și Poarta Sălajului are un termen estimat de finalizare spre august 2026. Tunelul Meseș, presupus a fi cel mai lung tunel rutier din România (2,89 km), face parte din segmentul Poarta Sălajului – Zalău (subsecțiunea 3B3). Are termen de finalizare incert — având în vedere complexitatea sa, e de așteptat ca lucrările să dureze câțiva ani.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.