Luna viitoare se termină banii pentru autostrăzi. Ce urmează?

Autostrăzile României riscă să intre pe avarie. Potrivit Asociației Pro Infrastructură (API), luna viitoare se golesc conturile Ministerului Transporturilor destinate șantierelor rutiere. Și, cum bugetul e deja făcut praf, mingea e acum la politicieni, care par să decidă tot „în coaliție”, adică pe repede înainte și fără transparență.
În această atmosferă de incertitudine, constructorii își fac calculele. Umbrărescu – lider absolut pe șantierele de autostrăzi – este cel mai expus, mai ales pe A7, unde are nu mai puțin de 10 loturi între Buzău și Pașcani. Diferența între lucrările executate și plățile primite este de aproximativ 21%, un procent peste media de 14-15% întâlnită pe alte șantiere.
Totuși, API subliniază că în 2025 statul nu a întârziat plățile către UMB – ba chiar facturile au fost achitate, în medie, în două-trei săptămâni, departe de termenul legal de 60 de zile. În prezent, există facturi în valoare de 1,1 miliarde lei, cea mai veche emisă pe 1 august, iar recent s-au plătit 300 milioane lei către grupul UMB.
Problema e că acest ritm de plată poate fi frânat brusc dacă Transporturile nu primesc 4-5 miliarde lei în plus la rectificarea bugetară din septembrie.
API atrage atenția că România are contractate prea multe proiecte rutiere majore – în valoare totală de peste 25 miliarde euro – dar doar 5,5 miliarde euro disponibili prin Programul Transport, bani care se vor epuiza până în 2027-2028. În această listă intră autostrăzi și drumuri expres deja semnate sau în fază avansată de finanțare, plus tronsoane scoase recent din PNRR.
Ce se întâmplă cu Autostrada Transilvania
1. Loturile Nădășelu – Zimbor – Poarta Sălajului avansează bine
- Secțiunea Nădășelu – Zimbor (aproximativ 30,06 km), lucrată de asocierea UMB–Tehnostrade–Electromontaj, este gata în proporție de 84% (iulie 2025) și se estimează că ar putea fi finalizată între trimestrul II și IV 2026.
- Secțiunea Zimbor – Poarta Sălajului, cu o lungime de 12,24 km, este în stadiu de 77% fizic și ar putea fi gata tot între T4 2025 și T2 2026.
2. Obiectiv: 27 km finali până la sfârșitul anului
API menționează că, dacă UMB și CNAIR se mobilizează corespunzător — atât logistic cât și birocratic — există șansa ca 12 km (Zimbor – Poarta Sălajului) sau chiar 27 km (inclusiv până la sud de Topa Mică) să fie dați în trafic până la finalul acestui an.