Lucrările la metroul din Cluj: etapele planificate pentru februarie-aprilie 2025

Primarul Emil Boc a oferit detalii despre stadiul proiectării și execuției metroului din Cluj-Napoca, subliniind că lucrările avansează conform graficului, însă sunt necesare ajustări tehnice pentru a asigura siguranța construcției.
Emil Boc a spus că momentan nu există îngrijorări privind finalizarea metroului în 2031.
Proiectare
Începând din februarie, s-au demarat lucrările de proiectare a stațiilor din Secțiunea 2, astfel încât avansul TBM-ului (Tunnel Boring Machine) să fie corelat cu progresul execuției stațiilor.
“Din februarie se lucrează la proiectarea stațiilor din secțiunea a II-a, astfel încât avansul TBM-ului să fie corelat cu progresul execuției stațiilor” a explicat Boc.
Conform calendarului anunțat:
• În martie va fi finalizată documentația pentru Stația 2 Teilor și Stația 3 Copiilor.
• Tot în martie va fi încheiat proiectul tehnic de execuție pentru căptușeala tunelului și segmenții prefabricați.
• se va finaliza proiectarea pentru Stația 2 Teilor în aprilie, iar pentru Stațiile 4 Sănătății, 6 Natura BT și 7 Mănăștur se finalizează documentația pentru organizarea șantierului.
De asemenea, în aprilie se vor demara lucrările de relocare a utilităților la Stația Copiilor.
Lucrările de execuție propriu-zise
Din 25 februarie, vor începe lucrările la piloții forați pentru puțul de lansare al TBM-ului din Stația Teilor.
“În martie vor fi finalizate lucrările la piloți forați pentru puțul de lansare TBM din Stația 2 Teilor. Din martie vor începe lucrările la execuția pereților mulați ai puțului de lansare”, a precizat primarul.
Alte etape-cheie includ:
• Conectarea la rețeaua electrică a TBM-ului din Stația Teilor.
• Lucrările la pereții mulați ai Stației Copiilor și ai Stației Sănătății, care vor începe în aprilie.
• Lucrări de relocare a utilităților pentru Secțiunea 2 a proiectului.
Provocările tehnice: monitorizarea terenului din zona Stației Teilor
Un element nou identificat în cadrul lucrărilor este necesitatea unei proiectări suplimentare pentru puțul de lansare al TBM-ului din Stația Teilor, ca urmare a mișcărilor de teren observate la un deal aflat la peste 30 de metri distanță.
“În pregătirea acestei stații s-a observat la o distanță de circa 40 de metri unele mișcări de teren la un deal din apropiere și se studiază cu maximă atenție. Să nu prezinte, Doamne ferește, vreun risc de alunecare când se introduce mașina în subteran și să producă prejudicii”, a declarat Boc.
Primarul a explicat că nu se pot declanșa lucrările de intrare în subteran până când un număr suficient de stații nu au proiectarea și execuția de bază finalizate.
“TBM-ul, odată intrat în subteran, nu se mai poate opri. De aceea, partea de început este foarte laborioasă, pentru ca odată începută, să-și poată continua activitatea fără probleme”, a subliniat edilul.