Legea (adoptată) care declară război automobilului în orașe. Primarii vor fi obligați să stabilească ZNSE, zone cu restricții în centru
În lupta sa cu poluarea, planeta a început timid să ia măsuri. Primele în vestul continentului, dar iată că și mai la est. România a adoptat anul acesta legea 155, legea mobilității urbane durabile, care însă ar urma să producă efecte din 2026. Dacă vor dori politicienii. Deocamdată se așteaptă normele de aplicare a acestei legi.
Pe scurt, ca să înțelegeți rapid: administrațiile locale sunt obligate să realizeze planuri de mobilitate urbană durabilă (PMUD), care să aibă la bază principii care să ducă la scăderea poluării. Benzi pentru transport în comun, piste de biciclete, mai puține parcări, mai puțin spațiu carosabil pentru mașini, ZNSE – zone cu nivel scăzut de emisie, în centrele orașelor, care vor putea fi accesate doar de vehiculele care nu poluează, respectiv contra-cost. Legea este adoptată în România, dar ar trebui să producă efecte de la 1 ianuarie 2026.
Planul de mobilitate urbană durabilă constituie instrumentul de planificare strategică și măsura obligatorie prin care administrațiile pot solicita fonduri naționale/europene pe componenta de mobilitate urbane, de la 1 noiembrie 2026. Acesta va avea și un plan de acțiune, care va trebui apoi urmat pas cu pas. PMUD va trebui să arate unde sunt necesare benzile dedicate pentru transportul public: “Municipiile reşedinţă de judeţ au obligaţia să instituie, până la data de 1 noiembrie 2026, benzi dedicate transportului în comun, în baza prevederilor planului de mobilitate urbană durabilă, pentru liniile de transport public cu o viteză medie de deplasare mai mică de 15 km/h”. Altfel spus, peste tot unde azi autobuzele stau în aglomerație, se va marca bandă bus.
Se dorește promovarea mijloacelor de transport alternative – biciclete, trotinete etc – şi integrarea lor cu transportul public. În acest scop, ar urma să se realizeze o redistribuire a spaţiului străzii prin împărţirea echitabilă a acestuia între transportul individual motorizat, transportul public şi transportul nemotorizat. Ca să înțelegeți, multe artere din Olanda, Danemarca, Belgia care erau înainte cu două benzi auto sunt acum cu o singură bandă, pe care se circulă alternativ; cealaltă a devenit pistă pentru biciclete.
O altă măsură esre reducerea numărului de parcări. “Creşterea numărului de utilizatori pentru modurile de transport prietenoase cu mediul în detrimentul celor poluante, prin reducerea spaţiilor de parcare/staţionare destinate acestora”, se cere în lege.
Legea mai introduce două acronime: DOT (dezvoltare orientată spre transportul public), cu îndesirea imobiliară în imediata apropiere a stațiilor de transport public, și ZNSE (zone cu nivel scăzut de emisie). Prin ZNSE se înţelege zona delimitată de către autoritatea publică locală în cadrul căreia se instituie restricţii şi/sau taxare pentru accesul autovehiculelor în vederea îmbunătăţirii calităţii aerului. Zonele vor trebui stabilite prin hotărâri de Consiliu Local. Asemenea ZNSE există deja în marile orașe ale Europei, care merg spre următorul pas: eliminarea completă din centrul orașului a vehiculelor.
Legea este extrem de dură raportat la mentalitatea noastră de români. De aceea, ne așteptăm ca intrarea sa în vigoare efectiv să fie amânată. Pe de altă parte, asta e direcția; poate se amână o dată, de două ori, dar până la urmă va produce efecte.