Inspectoratul Școlar Județean Cluj răspunde creșterii numărului de elevi: clase suplimentare de a IX-a în anul școlar 2025-2026
În urma unei analize detaliate a dinamicii demografice și a solicitărilor din partea unităților de învățământ, Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Cluj a aprobat suplimentarea cu 19 clase a IX-a pentru anul școlar 2025-2026, comparativ cu anul anterior. Această decizie vine ca răspuns direct la numărul mare de elevi din clasa a VIII-a, care a atins cifra de 6.125 în anul școlar 2024-2025.
Distribuția noilor clase a IX-a:
• Total clase a IX-a:250
• Predare în limba română:223 clase (cu 20 mai multe față de anul anterior)
• Predare în limba germană:2 clase
• Predare în limba maghiară:25 clase
Repartiția pe filiere și profiluri:
• Învățământ liceal teoretic:101,5 clase
• Învățământ liceal vocațional:26,5 clase
• Învățământ liceal tehnologic:62 clase (cu 7 mai multe față de anul anterior)
• Învățământ profesional și dual: 60 clase (cu 6 mai multe față de anul anterior)
Această ajustare a planului de școlarizare reflectă angajamentul IȘJ Cluj de a asigura accesul la educație pentru toți absolvenții de gimnaziu și de a răspunde nevoilor comunității educaționale din județ.
Planul de școlarizare pentru clasele mai mici:
- Învățământul antepreșcolar: 152 de grupe, cu 12 grupe mai multe, față de anul școlar în curs;
- Învățământul preșcolar: 287 grupe cu Program Normal, 564grupe cu Program Prelungit;
- Învățământul primar: 1586 clase, din care 344,22 clase pregătitoare, cu 106 clase mai multe, față de anul școlar în curs;
- Învățământul gimnazial:1094 clase, din care 280,48 clase a V-a, cu 14,98 clase mai multe față de anul școlar în curs și 6 clase cu Frecvență redusă, din care 1,33 clase a V-a.
„Elaborarea Proiectului planului de școlarizare este cea mai importantă activitate de pregătire a anului școlar următor. În funcție de numărul claselor aprobate pentru fiecare unitate de învățământ preuniversitar, se realizează proiectul de încadrare cu personal didactic și se publică lista posturilor vacante ce urmează a fi ocupate în cadrul etapelor de mișcare a personalului didactic, de asemenea, se comandă manuale școlare și se iau decizii organizatorice la nivelul unităților de învățământ. Județul Cluj are o rețea de unități de învățământ care acoperă specializări și calificările de la toate filierele și profilurile, iar în învățământul vocațional teologic, de artă și sportiv, precum și în școlile în care învață copii cu cerințe educaționale speciale vin, în fiecare an, copii și din județele limitrofe, având în vedere calitatea serviciilor educaționale și infrastructura la standarde ridicate. Este îmbucurător faptul că numărul prognozat al copiilor și al elevilor pentru anul școlar viitor este în creștere semnificativă, la toate clasele de început de ciclu, dar asta presupune și o reașezare a infrastructurii educaționale a unităților de învățământ preuniversitar pentru ca, în parteneriat cu autoritățile publice locale, să se găsească cele mai bune soluții de organizare a programului școlar, astfel încât să menținem standardele de calitate pe care beneficiarii sistemului de educație din județul Cluj le așteaptă”, a declarat Marinela Marc, inspector școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Cluj.