Emil Boc insistă: „Finanțarea metroului din Cluj nu este pierdută”
Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a participat la Summit-ul Autorităților Publice din România, unde a vorbit despre situația proiectului metroului, în contextul speculațiilor privind pierderea finanțării europene. Boc a respins acuzațiile aduse de adversarii politici, susținând că problema a fost una de natură tehnică și că proiectul continuă să aibă două surse de finanțare.
Boc: „Nu pierdem finanțarea, ci suntem în negocieri”
Primarul a explicat că întârzierile au fost cauzate de mecanismele birocratice de la nivel european, dar a subliniat că fondurile din PNRR nu sunt pierdute. România are acum șase luni pentru a negocia cu Comisia Europeană și a rezolva neînțelegerile:
„Nu pierdem, pentru că noi suntem acum, guvernul, în negocieri cu Comisia Europeană. Acum România are la dispoziție șase luni pentru a veni cu argumente. Noi, autoritatea contractată de la Cluj, ne-am făcut datoria să trimitem documentația la Jurnalul Oficial al Uniunii Europene prin SEAP. Nu putem trimite direct de la Cluj la Bruxelles, ci prin SEAP. Nimeni nu-și poate invoca propria culpă. Comisia Europeană nu poate să invoce o culpă a României, pentru că ea însăși nu a respectat termenul de 48 de ore. Banii sunt acolo. E decizia României dacă negociază în continuare.”
Două surse de finanțare: PNRR și fonduri verzi
Emil Boc a precizat că, pe lângă finanțarea prin PNRR, proiectul beneficiază și de fonduri obținute din emisiuni de obligațiuni verzi, asigurând astfel stabilitatea financiară până la finalizarea lucrărilor:
„Am încheiat un act adițional la contractul de finanțare, astfel încât metroul are două surse de finanțare: PNRR și fondurile verzi. Astăzi vă spun, avem finanțare atât pentru cheltuielile curente, cât și pentru cele viitoare, până la finalul implementării proiectului. Repet, banii din PNRR sunt acolo, nu sunt pierduți. Actul adițional este deja semnat cu Ministerul Transporturilor.”
Negocieri esențiale în următoarele șase luni
Primarul a explicat că în următoarele șase luni, Guvernul României va purta negocieri decisive cu Comisia Europeană pentru a menține proiectul în PNRR. De asemenea, Boc a subliniat că administrația locală nu are nicio responsabilitate în întârzierile tehnice, deoarece comunicarea oficială cu instituțiile europene revine Guvernului.
„Comisia Europeană a trimis observațiile, iar România are acum șase luni pentru a răspunde și negocia. Guvernul va decide dacă proiectul rămâne în PNRR, dar noi avem toate argumentele necesare. Totul este între Guvern și Comisia Europeană, nu între noi. Noi am trimis documentele prin SEAP, iar Guvernul este cel care corespondează cu Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Dacă nu ar fi siguranță financiară, credeți că ar veni echipamentele? Sunt niște mamuți uriași care vor lucra subteran pentru a realiza cele nouă stații până la sfârșitul anului 2026.”
Buget estimat de 2 miliarde de euro
Proiectul metroului din Cluj are un buget estimat la 2 miliarde de euro. Dintre aceștia, 300 de milioane ar trebui să provină din PNRR, iar restul din fonduri verzi și din Programul Operațional de Transport. Primarul a subliniat că metroul rămâne o prioritate strategică, iar administrația locală este pregătită să continue implementarea proiectului.
Prin aceste declarații, Emil Boc încearcă să clarifice situația proiectului metroului și să combată acuzațiile venite din partea opoziției, reafirmând că finanțarea europeană nu este pierdută și că negocierile cu Comisia Europeană sunt în curs.