Ditamai proiectul metroului, fără studii de trafic. Va fi rău, dar nu știm cât de rău
“Vă propun un aviz favorabil”, a spus Alin Tișe, președintele Consiliului județean Cluj, în ședința Comisiei de urbanism de astăzi. “Mulțumim, nu ne așteptam”, a replicat Ionel Oprea, coordonatorul echipei care realizează documentanția pentru metroul Clujului. “Mi-a plăcut mult prezentarea doamnei din echipa dvs. (arhitectul Cristina Cioacă n.r.). M-a convins că vă doriți să găsiți cele mai bune soluții”, a complet Tișe.
Planul urbanistic zonal al metroului a primit astăzi un aviz favorabil. S-au formulat câteva puncte de vedere ale arhitecților din comisie, cele mai vehemente legate de lipsa unor studii de trafic. Oprea nu se aștepta să primească avizul favorabil, mai ales în urma acestor critici.
Arhitectul Cristina Cioacă și echipa Metrans Engineering s.r.l. au venit în fața comisiei cu explicații privind impactul investiției asupra zonelor de pe traseul liniei de metrou și felul în care ar urma să arate fiecare stație. Concluzia era previzibilă: Clujul va deveni un uriaș șantier.
Câte stații, atâtea șantiere, pe axa est-vest
În ceea ce privește impactul, principala problemă o va constitui ocuparea terenului de organizările de șantier, a drumurilor provizorii, a platformelor. În plus, chiar dacă în cea mai mare parte a zonelor se va folosi TBM (tunneling boring machine), vor exista și zone unde se va utiliza tehnologia cut&cover, respectiv fiecare dintre stații.
Atenție! Metrans Engineering nu a realizat nicio simulare privind traficul în condiții de deschidere a șantierelor, lucru observat de arhitecții din comisie.
În proiectul metroului s-a inclus cumpărarea în leasing a peste 50 de autobuze, care să înlocuiască troleibuzele în zonele unde lucrările nu vor mai permite circulația troleibuzelor.
Să mai observăm că este perfect posibil ca și un alt șantier, cel al centurii metropolitane, să se deschidă exact în timp ce se lucrează la metrou.
Elemente interesante propuse
La prima stație din Florești, cea mai vestică, este propusă o parcare de tip park&ride. Cei care vin din Căpușu, Gilău, Luna își vor putea lăsa acolo mașinile și să se deplaseze cu metroul spre Cluj-Napoca.
A cincea stație va fi la Vivo!, stația Prieteniei. Acolo se propune o pasarelă peste viitorul drum de legătură cu centura metropolitană.
La mai multe stații din Cluj, vor fi traversări subterane pe sub străzi și bulevarde, în zona netaxabilă, care se vor constitui în pasaje pentru pietoni.
La stația 10, Sportului, de pe Calea Moților, s-a făcut econimie de spațiu. Peroanele au fost gândite suprapus, așa că trenurile nu vor trece în paralel, ci unul peste celălalt.
Stația Avram Iancu va avea nu mai puțin de cinci accese, din mai multe puncte ale pieței.
În zona ultracentrală, accesele în stații vor fi realizate fără acoperiș, așa încât să se integreze cât mai discret în peisaj. O stație mai complexă ar urma să fie cea de la IRA, unde se dorește conectarea cu trenul metropolitan, un alt proiect dorit de Cluj-Napoca.