„Decizia de a înlocui Podul Garibaldi fără subtraversare pietonală și velo este eronată”

Autor  Ionel Lespuc   în       15 minutes în urmã  

Municipalitatea clujeană a lansat licitația pentru noul Pod Garibaldi, dar proiectul a stârnit critici din partea activistului civic Adrian Dohotaru. Acesta consideră că lipsa unei subtraversări pentru pietoni și bicicliști este o greșeală majoră, cu efecte directe asupra dezvoltării mobilității alternative în oraș.

„Potrivit Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, culoarul metropolitan la Someș este în primele trei proiecte, după metrou și centură. Cu toate acestea, podurile realizate la Someș recent, preponderent pentru trafic auto, au fost gândite fără subtraversare velo și pietonală”, arată Dohotaru.

El subliniază că, paradoxal, în ciuda investițiilor masive în spații publice verzi și mobilitate alternativă, traversarea dintre cartierele Grigorescu și Iris a devenit mai lentă decât înainte. „Pietonii și bicicliștii sunt mai lenți decât înainte, chiar dacă mai siguri”, explică activistul, care a publicat și o analiză detaliată pe această temă (link aici).

Dohotaru atrage atenția că realizarea mai multor poduri fără subtraversare, precum în cazul Garibaldi, va compromite atractivitatea culoarului metropolitan la Someș: „Dacă mai multe poduri se realizează fără subtraversare, culoarul devine mult mai lent și prin urmare neatractiv pentru a renunța la mașina personală. Tehnic, subtraversarea este posibilă, trebuie doar voință politică și administrativă.”

În acest context, Asociația Societatea Organizată Sustenabil – SOS Someșul nostru formulează trei solicitări către Primăria Cluj-Napoca:

  1. Revizuirea proiectului tehnic sau, dacă acest lucru nu mai este posibil, lăsarea spațiului necesar pentru ca o subtraversare să fie realizată ulterior, printr-un alt proiect și cu un alt buget. Dohotaru reamintește că la dezbaterile publice a propus o astfel de soluție, însă nu a primit un răspuns clar din partea municipalității.
  2. Setarea semafoarelor de pe Someș pe galben intermitent, cel puțin în weekend, pentru a facilita mobilitatea pietonală și velo.
  3. Accelerarea proiectului Culoarului Metropolitan la Someș, cel mai îndrăzneț din țară, cu darea în folosință a unor segmente prioritare până în 2027, în special tronsonul dintre Cluj și Florești. „Realizarea acestui segment va decongestiona parțial traficul auto între lacul Florești și Podul Garibaldi, între cele două repere nemaiexistând întreruperi cauzate de trafic auto, cu consecințe directe asupra timpilor de navetă, sănătății clujenilor și calității apelor”, susține Dohotaru.

„Credem că mobilitatea alternativă trebuie să fie încurajată prin soluții simple și eficiente. În cazul Podului Garibaldi, lipsa subtraversării este un pas înapoi”, a conchis Adrian Dohotaru, președintele Asociației Societatea Organizată Sustenabil.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.