Cum va monitoriza Primăria locurile de parcare libere la bordură, în zona 1
Prin intermediul aplicațiilor de smartphone și a tăblițelor electronice instalate în mai multe locuri din oraș, clujenii pot să afle câte locuri de parcare libere sunt în parkingurile din centru, respectiv de la Sala polivalentă #BTarena și stadionul Cluj Arena. Dar cum stăm cu locurile de parcare de pe străzi? Există și pentru acestea planuri, deși au cam ieșit din garanție :).
În 2017, primarul Emil Boc anunța la Napoca FM: “Vom trece din 2018 la montarea de senzori de parcare la bordură, la nivel stradal. Senzorii vor culege date care vor putea fi apoi inventariate și văzute pe o aplicație. Va fi un proiect mai larg, care va viza parcările și stațiile de autobuz. Vrem să ne și asigurăm că în stațiile de autobuz nu vor mai fi parcate mașini. Vor fi senzori și Poliția Locală va ști unde sunt alte mașini în afara autobuzelor”.
Cum nu s-a întâmplat ce a promis edilul șef, în 2018 a apărut și un proiect de bugetare participativă pe acest subiect; nu cu senzori, ci cu camere video. “Aplicația noastră propune și monitorizarea locurilor de parcare ce nu se află în parcările cu barieră. Dintre acestea, cel mai bun exemplu ar fi cel al parcărilor aflate pe marginea drumului, care reprezintă un procent semnificativ din totalul locurilor de parcare ale municipiului Cluj-Napoca. Aplicația va permite administrarea și monitorizarea acestor locuri de parcare folosind camere video statice. Funcționarii primăriei vor putea configura cu ușurință locurile de parcare ce urmează a fi monitorizate”, propunea clujeanul Dacian Mujdar. La vremea respectivă, mă întrebam de ce municipalitatea declară eligibile proiecte de bugetare participativă care dublează planuri deja existente.
Suntem în 2020 și nu avem nici senzori, nici camere video. Media9 a întrebat Primăria ce se întâmplă cu acest proiect. “În acest moment ne aflam la faza de elaborare a caietului de sarcini pentru senzori pentru parcările din zona 1. În ceea ce privește camerele video, acestea ar fi pretabile numai pe 20% din zona ultracentrală, de aceea se va merge pe senzori sau mix de senzori + camere”, se arată în răspunsul primit la redacție.
Urmează licitația pentru cumpărarea de senzori și încastrarea lor în asfalt, pe care municipalitatea o va face relativ rapid, probabil, cu ajutorul RADP-ului din subordine. Mai rămâne de construit softul care strânge datele și aplicația prin care informația va ajunge la șoferul aflat în căutarea unui loc de parcare. Ce mai poate face micuțul senzor? Să informeze când o mașină parchează mai mult de trei ore în zona 1; acest lucru este interzis, însă Primăria a impus regula fără să aibă vreun control.