Cum scapi de traficul din Florești? Cu trenul. Cum care tren?
Consiliile Locale din Cluj-Napoca, Gilău, Florești, Baciu, Apahida, Jucu, Bonțida și-au propus să aprobe obiectivul de investiții denumit “Trenul metropolitan”. Clujul va avea acest punct pe ordinea de zi din 19 decembrie, la chiar ultima ședință din 2018. În referat (facsimil) se arată cât de util ar fi un asemenea tren; asta după ce doar anul trecut, în primăvară, primarul Emil Boc considera un astfel de proiect neserios.
Primarul a legat recent acest proiect de cel al metroului, susținând că rețeaua de tren de suprafață din zona metropolitană ar urma să se transforme într-o rețea subterană în interiorul municipiului.
Pe de altă parte, este interesant cum trenul a “deraiat” spre Florești și Gilău. Așa cum știți, calea ferată Cluj – Oradea are un alt traseu. City-managerul Gheorghe Șurubaru discutase cu CFR Călători, iar pașii erau complet alții. Urma să se facă studii de fezabilitate; cel spre Oradea urma să fie inclus în studiu pe care CFR îl făcea pentru modernizarea tronsonului până la ieșirea din țară. Se stabiliseră și 11 stații, de la Nădășelu la Răscruci, iar un principiu păstrat și în actuala formulă era realizarea unor noduri intermodale la fiecare stație, așa încât călătorii să își poată continua drumul cu mijloace de transport rutiere. Șurubaru vorbea și despre operatorul de transport; în principiu, serviciul urma să fie externalizat; probabil că oricum așa se va întâmpla.
Noul tren leagă Tetarom I de Tetarom III, castelul (Gilău) de castel (Bonțida), dar și Clujul de Electric Castle. Era să zic Untold de Electric Castle. 🙂
Viziunea actuală îndepărtează momentul demarării efective a acestui tip de transport, pentru că va fi nevoie de amenajarea căii ferate de la Baciu către Florești. De câți ani nu reușește România să își extindă rețeaua feroviară?
Interesant este că în discuție s-a amestecat și o firmă privată, Transylvania Evolution, care a și făcut o planșă cu felul în care ar urma să arate rețeaua de tren.
Cu galben este actuala rețea de tramvai a Clujului, pe care societatea patronată de Ciprian Tudor Comșulea o vede prelungită până la Vivo! și Spitalul Regional de Urgență, dacă vom avea vreodată așa ceva.